lundi 25 novembre 2019

La mort de Renart - La revanche de Chantecler




On les place alors face à face,
M


aintenant les mettent ensemble,
car il n’est plus question de se défiler.
Tardif, le milan, Ferrant,
le grillon et la fourmi
tous de bons amis,
preux, hardis et raisonnables,
font l’arbitrage au nom du roi,
avec efficacité et sagesse.
Une fois le serment fait,
ils les laissent ensemble
s’élancer l’un contre l’autre.
Renart attaque en premier,
et donne un gros coup de patte,
mais Chantecler riposte
d’un coup de bec,
et lui fait une entaille si profonde
que son sang jaillit,
lui brouille la vue et coule jusqu’au talon.
Pendant un instant, il avance
sans voir où il va.
« On dirait bien que vous avez la chair à vif,
fait Chantecler qui le serre de près,
avec tout ce sang rouge qui coule.
Quelle folie de s’en prendre à moi !
Je vais vous montrer aujourd'hui
comment je sais me défendre.
Si tu te sens prêt pour aller dans l’au-delà,
alors je te conseille de te déclarer vaincu.
Et je te ferai pendre car tu n’as que trop vécu. »
Renart entend la menace,
et essuie le sang qui lui coule sur le visage,
et lui recouvre les yeux.
Quand il peut à nouveau les ouvrir,
il dit à Chantecler : « Traître !
Dieu m’en soit témoin, malheur à vous
de me demander de me rendre.
Si je dois m’en sortir sain et sauf aujourd’hui,
je vais vous donner une telle leçon
que vous perdrez l’envie de vous battre. »
Il se précipite alors sur lui
et le frappe de colère
d’un coup de patte à sa hanche
qu'il entaille jusqu’à la chair.
Il lui a fait une bien vilaine plaie !
Un plein boisseau de sang
jaillit à travers les plumes de son haubert,
et ruisselle dans le champ,
suffisamment pour faire tourner un moulin.
Mais Chantecler a la ferme intention
de lui rendre cette bonté.
Il lui grimpe alors sur le dos,
l’éperonne violemment,
le pince et lui mord la tête avec le bec
jusqu’à l’os,
puis lui arrache l’oreille droite
et lui crève l'œil gauche,
et lui dit : « Vous voilà bien mal en point,
seigneur Renart, à mon avis,
vous ne sortirez pas vivant de ce champ,
sinon en bien mauvais état.
Voilà dame Pinte bien vengée,
ainsi que sa tante dame Coupée !
Si Épinard, le médecin du roi,
veut bien s’occuper de vous,
il va devoir mettre beaucoup de plantain
sur vos plaies pour vous guérir,
mais le mal qui est en vous
se retournera contre vous.
Quand le combat sera terminé
et que j’aurai vengé mon chagrin,
je crois que vous n’aurez plus besoin de médecin. »
En entendant cela,
Renart comprend très bien
que Chantecler veut le couvrir de honte
par pure cruauté,
et qu’il ne s’en lassera pas.
Renart se dit alors
qu’il est préférable de faire le mort,
sans répondre à Chantecler,
et de le laisser l’insulter.
Alors il se laisse tomber,
et Chantecler le pince et le mord,
mais Renart fait semblant d’être mort,
il ne réagit ni ne bouge,
et tient la bouche bien fermée
pour qu’aucun souffle n'en sorte.
Chantecler le voyant ainsi,
lui prend la queue avec le bec,
et le traîne comme un moins que rien
dans un fossé.
Renart sait qu’il ne peut compter
sur l’aide de personne
car c'est la bête la plus haïe
du monde.
Il sait aussi que ni pour de l’argent,
ni par des promesses, en aucune façon,
il ne pourra en réchapper,
si on s’aperçoit qu’il est vivant.
Grâce à sa ruse, il a trompé
Chantecler qui le laisse pour mort.



25412



25416



25420



25424



25428



25432



25436



25440



25444



25448



25452



25456



25460



25464



25468



25472



25476



25480



25484



25488



25492



25496



25500



25504


N'i vont plus d'aloigne querant.
Tardif, l'escoufle et Ferrant,
Le gresillon et le fourmi
Qui mout estoient bon ami
Et preuz et vaillanz sanz desroi,
Cil garderent de par le roi
Mout tres bien et mout sagement.
Quant fet furent li serement,
Si les ont ensemble lessié ;
Lors s'est l'un vers l'autre eslessié,
Et Renart qui premier l'assaut,
Enprés Chantecler fet asaut.
Granz cos li donne de la poe,
Et Chantecler delez la joe
Li fet de son bec une roie
Si grant que li clers sans en roie,
Que jusqu'au talon va la goute,
Et des iex ne vit nule goute
De l'erreüre d'une live.
« Il pert bien, la char avez vive,
Fet Chantecler qui le tint cort,
Que li sans touz vermaus en cort.
Folie vous fist a moi prandre ;
Je vous ferai encui aprandre
Conment je me sai maintenir.
Se pour outre te veulz tenir,
Je lo que te cleimes vaincu.
Pandre te fai, trop as vescu. »
Renart qui entent la menace
Tert le sanc contre val sa face,
Que les iex li avoit couvers.
Lors a les iex andeus ouvers
Et dit a Chantecler : « Traïtres,
Si m'aïst Diex, mar le deïstes
Que je recreant me rendisse.
Se sein ne sauf de cest jour isse,
Je vos cuit encui donner tele,
Mes ne metrez en fu atele. »
Lors li cort viguereusement,
Si le feri irieement
De la poe par mi la hanche
Qu'i li derompi la char blanche.
Trop li a fet doulereus merc ;
Par mi la plume de l'aubert
Fist de sanc saillir plein boisel ;
Par le champ en court le ruisel
Si c'un moulin en peüst moldre.
Mes bien le cuide rendre et sodre
Chantecler iceste bonté.
Lors li est sus le dos monté,
Si le fiert des esperons fort,
Et de son bec le pince et mort,
Que jusques au test li embat.
La destre oreille li abat,
Et l'ueil senestre li creva,
Puis li dist : « Malement vous va,
Sire Renart, au mien avis.
Ja de cest champ n'estordrez vis
Que il du cors ne vous meschiece.
Bien est dame Pinte vengiee
Et dame Coupee s'entein.
De lancelee et de plantein
Se voudra en vos plaies metre,
S'Epinart se veult entremetre
Qui est fisicïen le roi,
Bien vous garra ; mes le deroi
Qui en vous est vous honnira.
Quant la bataille fenira
De vous, et vengiee arai m'ire,
N'arez, ce croi, mestier de mire. »
Renart qui la response entant
Au miex que il set i antent
La grant honte et la vilenie
Que Chantecler par felonnie
Li fet, n'encor n'en est lassez.
Adonc s'est Renart pourpensez
Que la morte vieille fera,
N'a Chantecler n'adesera,
Que tant li fet et honte et let.
A tant seur li cheïr se let,
Et Chantecler le pince et mort
Et Renart fet semblant de mort,
Qu'il ne se crolle ne remue,
Ainz tint la bouche close et mue
Que voiz n'aleine n'en issi,
Quant Chantecler le vit ainsi,
Lors l'a conme lierre repris
Au bec par mi la keue pris,
En .I. fossé le traïna.
Or voit bien Renart que il n'a
De nului secours ne aïe,
Car c'est la beste plus haïe
Du monde et de toute gent.
Bien set pour or ne pour argent,
Por promesse ne pour avoir
Ne pourroit raençon avoir,
Se il estoit aparceü.
Par son savoir a deceü
Chantecler qui por mort le lesse.
Comment Renart fut empereur Ce est la branche Renart coment il fu Empereres (30)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire