mercredi 3 juillet 2019

La mort de Renart - Le deuil de Grimbert




Grimbert accourt à sa rencontre
Q


uant li mes entra en la cort,
quand il le voit entrer,
et lui souhaite la bienvenue :
« En quoi puis-je vous être utile ?
Qui vous envoie ? Dites-moi tout.
— Seigneur, fait-il, je viens de la part du roi,
qui vous salue, vous demande,
vous prie même, vous ordonne en fait,
de venir à lui toute affaire cessante. »
Grimbert s'inquiète en entendant cela,
et lui répond : « Je viendrai volontiers.
Mais dites-moi donc, mon ami,
pourquoi l’empereur me convoque.
— Seigneur, fait le messager, par saint Pierre,
Renart votre cousin est mort,
vous n’aviez pas meilleur voisin. »
Quand Grimbert apprend la nouvelle,
sachez qu’elle ne lui fait pas du tout plaisir,
au contraire il est pris d’un grand chagrin.
Il répond alors au messager :
« Mon ami, au nom de Dieu qui jamais ne ment,
voilà une bien triste invitation,
alors que mon cousin germain est mort.
Tout allait pour le mieux, mais c’est fini pour moi,
car, sachez en vérité
que mon sort s’était bien amélioré grâce à lui. »
À ces mots, tous deux
se mettent en route
d’une traite jusqu’à la cour,
où on est content
de les voir arriver.
Grimbert, très éprouvé,
s’assoit à côté du cercueil,
malheureux et pensif,
la tête baissée.
L’expression de son visage
est de circonstance.
De temps en temps, il s’agite,
crie ou pleure fort,
car il le regrette amèrement,
mais personne ne peut le consoler.
Le roi fait porter le corps
dans la grand-salle, à la satisfaction générale,
où tous restent jusqu’à la nuit.
Dame Fière s’affaire,
fait confectionner et apporter des cierges
en grand nombre,
qu’on allume à travers le palais.
Impossible de les compter, tellement il y en a,
jamais on n’a vu une telle illumination
pour un conte ou un roi.
Grimbert, toujours assis à côté du cercueil,
a terminé son deuil
et dit au roi : « Par saint Denis,
et par la foi que vous devez à saint Gilles,
faites chanter les vigiles maintenant,
inutile d’attendre davantage. »
Le roi répond : « Par saint Éloi,
Grimbert, voilà qui est bien parlé. »
Il appelle l'archiprêtre :
« Bernard, fait-il, venez ici
et appelez vos compagnons,
puis chantez les vigiles des morts
pour seigneur Renart, dont la mort
me chagrine tellement.
— À vos ordres, sire,
lui répond Bernard. »
Il s’éloigne du roi
et emmène avec lui Tibert
le chat, seigneur Hubert
le milan, et messire Tardif
qui est bien triste pour Renart.
Bernard emmène aussi
le hérisson
qui est brave et honnête,
seigneur Frobert le grillon,
Chantecler
pour sonner les matines,
seigneur Ronel le mâtin,
seigneur Ferrant le cheval,
Brun l'ours, Bruyant le taureau,
et enfin,
Ysengrin, seigneur Brichemer
et seigneur Baucent le sanglier.
Tous se sont préparés et habillés,
puis sont retournés
devant le corps dans la grand-salle.
Grimbert a le teint pâle de chagrin
car il aimait beaucoup Renart.
Lui et tous ceux qui l’accompagnent
commencent les vigiles,
beaucoup se tirent les cheveux
et se frappent du poing en signe de deuil.
24600



24604



24608



24612



24616



24620



24624



24628



24632



24636



24640



24644



24648



24652



24656



24660



24664



24668



24672



24676



24680



24684



24688


Grimbert encontre lui acort
Et dist qu'il soit le bien venant :
« De qoi estes vos besoingnant ?
A qui estes ? Dites le moi.
— Sire, fet il, je sui au roi
Qui de par moi saluz vos mande
Et si vos prie et conmande
Que a lui veigniez sanz delaie. »
Grimbert l'oï, mout s'en esmaie,
Puis si dist : « G'irai volentiers.
Or me dites, biaus amis chiers,
Por qoi me mande l'emperere.
— Sire, fait li mes, par saint Pere,
Mort est Renart vostre cousin ;
Vos n'avïez meillor voisin. »
Quant Grimbert entent la novele,
Sachiez ne li fu mie bele,
Ainz en ot mautalent et ire.
Au mesagier a pris a dire :
« Amis, par cel Dieu qui ne ment,
Ici a mauvez mandement,
Quant mort est mes cosins germains.
De plus estoie, or sui du mains,
Car par lui, ce sachiez de voir,
Estoie montez en avoir. »
A icest mot s'en sont torné
Andui, se sont acheminé,
Tant ont alé qu'a la cort vindrent,
De lor noveles lié devindrent,
De tiex ot a la cort assez.
Grimbert qui mout estoit lassez
Si est delez la biere assis,
Mout est dolent et mout pensis,
Son visage enbronchié avoit.
Lez la biere mout li seoit
La chierre qu'il fist et la libe.
D'eures en autres se defripe,
Il crie et pleure durement,
Si le regrete doucement
Que nus ne le puet conforter.
Et li rois fist le cors porter
En la sale par grant deduit.
Illuec furent jusque a la nuit.
Dame Fierre par grant afere
Fist cierges aporter et fere,
A grant plenté et a foison
Les alument par la meson.
Tant en i ot, ne sai le conte,
Ainz mes ne por roi ne por conte
Ne fu tel luminaire fait.
Grimbert qui avoit son duel fet
Si est delez la biere assis
Et dist au roi : « Par saint Denis,
Ne foi que vos devez saint Gile,
Car fetes chanter la vegile
Orendroites et sanz delai. »
Li rois respont : « Par saint Ylai,
Grimbert, vos avez bien parlé. »
L'arceprestre en a apelé :
« Bernart, fait il, avant venez,
Et vos compaingnons apelez,
Si chantez vigiles de morz
Por dant Renart qui si est morz
Dont je sui iriez durement.
— Sire, vostre conmandement. »
Ce li a respondu Bernart.
Tout maintenant du roi depart,
Si a o lui mené Tybert
Le chat et mon seignor Hubert
L'escoufle et mesire Tardif
Qui por Renart fu mout pensis.
 Ceus amena o lui Bernart,
Et le heriçon d'autre part
Qui mout ert cointes et apert,
Et li gresillon dant Frobert
Si en a mené Chantecler
Tout por les matines soner,
Et dant Roonel le mastin,
Et sire Ferrant le roncin,
Et Brun l'ors et Bruiant le tor,
Et si fu avec eus encor
Ysengrin et dant Brichemers
Et sire Baucent li senglers.
Revestu sont et atorné,
Et sont ariere retorné
Devant le cors en mi la sale.
Grimbert ot le vis taint et pale
Por Renart que il molt amoit,
Lui et ceus que il amenoit
Ont la vegile conmenciee,
Mainte temple ot illec sachiee
Et maint poing ensemble feru.
Comment Renart fut empereur Ce est la branche Renart coment il fu Empereres (30)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire