mercredi 30 mai 2018

Renart médecin - Ysengrin soigne Renart




Quand Renart entend son compère
R


enart entendi son compere
et sa commère
manifester un tel chagrin à son égard,
il leur répond avec grand-peine :
« Cher compère, ne pleurez pas !
je ne mourrai pas s'il plaît à Dieu,
bien au contraire, j'en réchapperai
si Dieu et sa douce Mère le veulent bien,
n'ayez aucune crainte. »
Ysengrin est fou de joie
d'entendre parler son compère :
« Vous êtes bien mal en point,
mon pauvre ami.
Mon cœur est terriblement triste,
et le restera encore longtemps,
à vous voir dans un état pareil.
Votre peau a grand-besoin d'être regarnie,
vous avez eu une bien mauvaise journée.
— C'est vrai, dit Renart, que Dieu ait pitié de moi,
il m'a ruiné le corps
en me secouant et me tirant dessus,
il m'a si salement amoché
que je ne suis pas sûr de guérir complètement. »
Ysengrin répond : « Mon plus cher désir
est que vous soyez vite rétabli.
— Ma foi, mon cher ami, répond Renart,
je crois que je pourrais guérir
si j'avais un médecin. »
Hersent ajoute : « Mon ami,
qui vous a maltraité ainsi ?
Ah ! puisse saint Julien m'aider à supporter ça !
— Madame, c'est un chien qui m'a fait ça,
et je ne peux plus remuer ni main ni pied.
— Si vous pensez vous en sortir,
fait Ysengrin, je suis prêt à donner
trois ou quatre marcs d'esterlins,
ou plus encore, à un médecin
pour vous guérir, mon cher ami,
oui, je le ferai volontiers.
— Mon cher compère, par saint Simon,
fait Renart, je m'en remettrai bien. »
Alors, Ysengrin le prend dans ses bras
et l'embrasse trois fois sur le visage.
Renart dit : « Que Dieu m'aide,
car il m'est impossible de bouger d'ici
à moins que vous me transportiez,
sinon je ne verrai pas la fin de la journée. »
À ces mots, ils s'empressent de le prendre,
ils l'attrapent de toutes parts,
puis l'emportent chez eux à grand-peine
à la force des bras.
Chacun s'efforce de prendre soin de lui
en y mettant beaucoup d'application.
Ils traitent toutes ses plaies,
lui font boire des potions et autres remèdes
à base d'herbes et de racines
selon les instructions du médecin.
Ce dernier ne ménage pas ses efforts,
pour le soigner et le guérir,
si bien qu'avant la fin du mois,
il est de nouveau sur pied.
Le médecin, qui s'acharne
à le soigner et à le soulager
est venu exprès de Montpellier.
Ysengrin l'a envoyé chercher,
il n'y a pas meilleur médecin dans la région,
ni en France d'ailleurs :
c'est un homme sage et instruit.
Il se donne tant de peine
pour soigner les plaies de Renart
qu'il finit par le guérir.
Ysengrin lui donne un marc d'or,
comme promis,
pour tous ses efforts
pour le remettre sur pied.
Le médecin prend congé le lendemain,
et Renart reste en convalescence
chez ses amis
qui s'occupent de lui avec bienveillance.
Il séjourne un bon mois
chez Hersent et Ysengrin,
jusqu'à un vendredi matin
où il décide de partir.
Ysengrin fait preuve de courtoisie et de savoir-vivre,
et lui accorde sa permission, à regret.
Hersent est prise d'un grand chagrin,
et jure sur saint Jean, que s'il ne tenait qu'à elle,
il ne partirait pas cette année.
« Madame, fait-il, je comprends bien,
mais au nom de celui en qui je crois,
vous m'avez déjà bien rendu service. »
Là-dessus, il descend les escaliers
et sort.
Dame Hersent reste, en pleurs,
tandis qu'Ysengrin l'accompagne
et fait un bout de chemin.
Puis, il retourne sur ses pas tout pensif,
tandis que Renart se met au trot,
à travers champs et forêt,
tout content d'être guéri.


22124



22128



22132



22136



22140



22144



22148



22152



22156



22160



22164



22168



22172



22176



22180



22184



22188



22192



22196



22200



22204



22208



22212



22216



22220
Et s'avoit oï sa conmere
Qui por li mout grant duel demainne,
Si respondi a mout grant painne.
« Biau compere, ne plorez pas !
Se Diex plet, je ne morré pas,
Ançois en eschaperé bien.
Ne vos esmaiez ja de rien,
Se Diex plest et sa douce Mere. »
Quant Ysengrin ot son compere
Qui parole, mout en fu liez :
« Vos estes mout mesaiesiez,
Fait Ysengrin, biau douz amis.
En grant dolor a mon cuer mis,
— Ne sera mes en piece liez, —
Que mout par estes domagiez.
Cele pel est a force frete ;
Male jornee avez hui fete.
— Voire, dist Renart, Dieu merci,
Malement m'a le cors nerci
Et desachié et detiré,
Si m'a malement atiré
Que ne sai se porrai garir. »
Et dist Ysengrin : « Mout desir
Que a garison soiez mis.
— Par foi, fet Renart, biax amis,
Je cuit que ge garroie bien,
Se g'eüsse fuisicïen. »
Et dist Hersen : « Biau douz amis,
Qui est qui si vos a maumis ?
Issi m'aït saint Julïens !
— Dame, tot ce m'a fet li chiens,
Ne puis trere ne mains ne piez.
— Se vous guarir en pouïez,
Ne me chaudroit, fet Ysengrin,
.III. mars ou .IIII. d'esterlins,
Ou plus encor, biax amis chiers,
Donré au mire volentiers
S'il vos puet metre a garison.
— Biau compere, par saint Symon,
Fait Renart, bien eschaperé. »
Lors a Ysengrin acolé
Et baisié .III. foiz en la face.
Dist Renart : « Se Diex bien me face,
Ne me puis de ci remuer,
Se vos ne m'en fetes porter ;
Ja ne verroie l'aserir. »
A tant le corurent saisir,
Si le prannent de toutes pars,
Si l'en porterent entre bras
A lor ostel a mout grant paine.
De lui servir chascun se paine
Et mout i metent grant entente ;
En toutes ses plaies ot tente,
Poison li font boivre et mecine,
Qui ert d'erbes et de racine
Si con li mires li ensaingne.
Ne cuit mie que il se faingne
De lui garir et respasser.
Ainz qu'en veïst le mois passer,
Fu il gariz et respassez.
Li mires qui si fu lassez
A lui garir et alegier
Estoit venuz de Monpellier
Ou Ysengrin l'envoia querre ;
N'ot meillor mire en la terre,
Ne en France, si con je cuit :
En lui ot sage honme et recuit.
De plaies garir et saner,
Tant se volt de Renart pener
Que il l'a a guarison mis.
.I. marc d'or li avoit pramis
Ysengrin, si li a baillié ;
Tant en a son cors traveillié
Qu'il l'a rendu guari et sain.
Congié a pris a l'endemain
Li mires, et Renart remaint
La ou il cuide que l'en l'aint,
Et si fesoit on sanz gabois.
Illec sejorna bien .I. mois
Ovec Hersent et Ysengrin
Tant qu'a .I. vendredi matin
Se leva, si con j'ai apris.
Conme cortois et bien apris,
Li donne Ysengrin doucement
Congié ; mout en pesa Hersent,
Et jure le cors saint Johan
Son voil : n'en partira ouan.
« Dame, fet il, bien vos en croi,
Mes par celui en cui je croi,
Vos m'avez bien servi a gré. »
A tant avale le degré
Si s'en issi de maintenant.
Dame Hersent remest plorant,
Et Ysengrin si le convoie
Tant que il l'ot mis a la voie.
Retornez s'en est toz pensis,
Et Renart s'est au troter pris,
Par mi forez, par mi larriz,
Grant joie a qu'il est gariz.
Comment Renart fut empereur Ce est la branche Renart coment il fu Empereres (30)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire