samedi 24 mars 2018

Renart médecin - Drouin sollicite l'aide de Morant




Sur ce, il se met en route
A


itant s'est mis a la voie,
tout en priant Dieu de le guider
là où il pourrait trouver quelqu'un
pour l'aider.
Sachez, par saint Martin,
qu'il n'y a pas une lice ou un mâtin
dans tout le pays, à qui il ne demande
de l'aider à l'encontre de Renart.
Il est déterminé à lui faire payer :
chose promise, chose due.
Mais tous ceux à qui il parle,
lui répondent poliment
qu'ils ne veulent pas s'en mêler :
« Il faudrait prendre beaucoup de précautions,
disent-ils, alors on ne le fera pas,
car on se méfie rudement de Renart.
Il n'est pas question
d'aller faire justice pour vous,
allez plutôt chercher ailleurs. »
Drouin est très en colère
d'entendre ça,
Fâché et malheureux à la fois,
il décide de laisser tomber,
il a perdu assez de temps avec eux.
Drouin s'éloigne,
déçu et triste,
et s'abandonne à son chagrin,
il est vraiment malheureux.
En arrivant vers chez lui,
il aperçoit sur un tas de fumier,
un mâtin tout maigre,
abattu par la faim
à cause de la famine qui sévit dans le pays,
incapable de bouger ni pied ou ni main.
Drouin s'approche de lui
tandis qu'il reste allongé :
« Comment vas-tu Morant, demande-t-il ?
— Seigneur, fait-il, je vais très mal.
Je meurs de faim et je n'ai plus de force,
car je ne trouve rien à manger.
Mon maître est un mauvais paysan
qui n'a qu'une peur, c'est de mourir dans l'année.
— Par ma tête, Morant, dit Drouin,
il croit pouvoir crier famine, tout ça
parce que la vie est un peu chère.
Écoute-moi donc, mon cher ami,
si tu veux bien me rendre un service,
alors tu auras beaucoup à manger.
Je te le dis en toute franchise.
Sache que depuis que tu es né,
tu n'as jamais rencontré personne d'aussi honnête.
Je te le garantie, sans tromperie aucune.
— Seigneur, dit-il, écoutez-moi.
Si vous me donnez assez à manger
pour que je retrouve un peu de force,
je vous promets de faire
tout ce que vous me demanderez
sans discuter.
Sachez en toute vérité,
quand j'avais toute ma force,
qu'aucune bête si futée soit-elle, ne m'échappait,
ni biche, ni ours, ni cerf, ni daim,
en plaine comme en forêt.
J'ai toujours été très courageux
et très fort.
Toute nourriture serait bienvenue,
car manger me retaperait sûrement.
Je suis même sûr que si j'avais de quoi,
je retrouverais en peu de temps
plus de force que jamais. »
Morant continue tandis que Drouin ne dit rien :
« Mon cher ami, dit-il, s'il te plaît
donne-moi à manger autant que je veux,
et je ferai tout ce que
tu me diras.
Si vous m'aidez à retrouver mes forces
en me donnant un morceau,
alors je serai votre meilleur ami. »
Drouin répond : « Vous en aurez assez,
d'ailleurs vous n'arriverez pas à finir
tellement il y en a. »
Morant dit : « Sachez alors
que je suis prêt à vous servir
selon vos moindres désirs.
Mais qui haïssiez-vous donc à ce point ?
Allez, dites-le-moi. »
Drouin répond : « Ma foi,
c'est ce sale rouquin de Renart
qui a mangé tous mes enfants.
Il m'a fait tant de mal,
il m'a rendu tellement malheureux.
Si je pouvais me venger, Dieu le sait,
plus rien au monde ne me manquerait.
— Drouin, dit Morant, tu es dans ton droit
et tu seras bien vengé.
Renart a dépassé les bornes
en te faisant ça, mais crois-moi,
ne t'inquiète plus pour ça,
tu n'as plus rien à redouter,
car je le jure sur la tête de mon père,
si vous tenez votre promesse,
Renart va passer un sale moment,
si je peux lui mettre la main dessus.
— Allez, debout, répond Drouin,
et venez tout de suite avec moi
en toute confiance. »


21668



21672



21676



21680



21684



21688



21692



21696



21700



21704



21708



21712



21716



21720



21724



21728



21732



21736



21740



21744



21748



21752



21756



21760



21764



21768

Mout prie Dieu que il l'avoie
Et en tel lieu et en tel cors
Que trover puisse aucun secors.
Et sachiez bien par saint Martin,
N'i lesse lisse ne mastin
En tout le païs qu'il ne prist
Que envers Renart li aït.
De ce que li avra pramis
Durement s'en est entremis.
Mes chascun a cui il parloit,
Mout gentement li responnoit
Qu'il ne s'en volent entremetre :
« Car grant entente i covient metre,
Font il, ne nos entremetrons,
Car durement Renart doutons,
Ne ja sor lui en nule guise
Ne movrons por fere justice ;
Alez vos aillors porchacier. »
En Droïn n'ot que coroucier,
Quant le respons a entendu.
Onques n'i ot plus atendu,
Ainz se part d'els et si s'en vet
Corouciez et mout grant duel fet.
 Quant Droïn fu d'els departiz,
Vet s'en courouciez et marriz
Et demainne si grant doulor
Con cil qui ot assez tristor.
Si con estoit au repairier,
Si trova desus .I. femier
.I. mastin megre et menu
Qui de fain estoit tot velu.
Ne pot movoir ne pié ne main,
Mout ot en son païs grant fain.
Quant Droïn l'a trové gisant,
Devant lui vint de maintenant :
« Morant, fet il, conment t'esta ?
— Sire, fait il, mout mal me va.
De fain muir, ne me puis aidier ;
Qar ne puis trover que mengier.
J'ai servi .I. mauvés vilain
Qui crient oan morir de fain.
— Par mon chief, dist Droïn, Morins,
Il cuide avoir herbout tot dis
Por le tens qui est .I. pou chier.
Mes or entent, biaus amis chier,
Se tu me vels fere .I. servise,
Je te di bien tout sanz faintise
Que puis l'eure que tu nasquis
Nul si preudome ne veïs ;
Qar je te di sanz losengier
Tu avras assez a mengier.
— Sire, dist il, or m'entendez.
Se vos a mengier me donnez
Tant que je sente .I. poi mon cuer,
Je vos di bien que a nul fuer
Ne savrez chose demander
Que ne face sanz demorer.
Et bien sachiez sanz nule doute,
Quant j'avoie ma force toute,
Ne m'eschapast n'a bois n'a plain
Biche ne ours ne cerf ne dain,
Ne beste nulement fust sage.
Mout avoie grant vaselage,
Et si avoie grant esfors.
Mes dont que viengne li confors,
A mengier me conforteroie ;
Qar bien sai, s'a mengier avoie,
Ainz ne fui si fort a nul tens
Conme je seroie par tens. »
 Morant parole, cil se taist :
« Biax amis, dist il, s'il te plaist
Qu'a mengier aie a mon voloir,
Ne savras riens amentevoir
Ne conmander que je ne face.
S'a mengier ai par vostre grace,
Et me raiez en force mis,
Dont seroie toz vostre amis. »
Dist Droïns : « Assez en avrez,
Que ja tant mengier ne savrez
Que vos n'en aiez a plenté. »
Morant respont : « Or en pensez
Que pres sui a vostre devise
Que je face vostre servise.
Mes qui est cil que vos haez ?
Gardez que ne me soit celez. »
Dist Droïn : « Foi que je doi vos,
Ce est Renart li mauvez rous
Qui touz mes enfanz a mengiez,
Par lui sui forment mehaingniez ;
Domage m'a il fait et lait.
Se g'iere vengiez, Diex le set,
Riens el monde ne me faudroit.
— Droïn, dist Morant, tu as droit,
Mes tu en seras bien vengiez.
Mout est Renart outrecuidiez
Qui ce t'a fait. Mes par ma foi,
N'en soies ja mes en esfroi,
Fait soi Morant, n'en doutez ja,
Qar par celui qui m'engendra,
Se vos le covent me tenez,
Renart sera mout mal menez,
Se gel puis tenir entrepiez.
— Levez sus, ne vos esmaiez,
Fait Droïn, et aveques moi
Vos en venez sanz nul delai. »
Comment Renart fut empereur Ce est la branche Renart coment il fu Empereres (30)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire