dimanche 16 mars 2014

Le songe de Renart - Un jambon pour Ysengrin




Renart saute sur ses pattes lestement
R


enart saut sus si vistement
comme s'il n'avait subi ni maux ni tourments,
et se dirige en direction du paysan
avec une démarche d'infirme.
Il y va à grande allure
et arrive par-devant,
la tête recouverte d'un mantelet.
Quand il est assez près, il se met par terre
en plein milieu du chemin.
Le paysan fait bien grise mine,
quand il voit le goupil.
Son jambon est maintenant en danger,
ce qui remplit Renart de joie.
Il s'allonge sur la voie.
Le paysan se réjouit
de l'avoir vu se traîner ainsi les reins,
il saisit sa massue de la main,
et s'imagine déjà le prenant entre ses mains.
Mais Renart fait un petit bond,
alors le paysan lui dit : « Ça ne sert à rien ! »
Il détache sa massue,
la lance brutalement sur Renart,
l'égratigne sur la croupe,
puis se met à sa poursuite.
Le paysan ajoute : « Par saint Marcel,
ta peau finira dans mon manteau. »
Mais il y a loin entre le dire et le faire,
car Renart va contrarier ses plans.
Il continue d'accélérer le pas,
et l'autre doit augmenter son allure.
Le paysan souffre toutes les peines du monde,
il ne peut pas suivre, le souffle lui manque.
Il se rend compte
qu'il ne pourra se rapprocher
ni jamais l'attraper
tant qu'il portera le jambon.
Alors il le jette à terre,
et Ysengrin le voit faire,
car il les suit de près
pour voir comment Renart s'y prend.
Renart s'enfuit au grand galop.
Ysengrin est sur sa trace,
mais ne se soucie pas de le poursuivre.
Il arrive à grands bonds sur le jambon,
le prend et le jette sur son cou,
puis s'enfuit avec dans un buisson.
Le paysan se dit en lui-même,
que s'il attrapait ce renard sauvage,
sa peau lui rembourserait
un bonne partie du coût de ce jambon,
ou il pourrait aussi en faire un bon col
pour orner son manteau.
Mais le paysan n'en reste pas à ses dires,
il reprend sa massue,
et part à la poursuite de Renart
qui s'en va de l'autre côté.
Quand le paysan l'aperçoit, il est content
de s'être approché si près,
et pense pouvoir lui lancer la massue
avant qu'il ne s'enfuit.
Il se voit déjà le prendre encore vif entre ses mains.
Mais qui aurait pu imaginer Renart se détendre
aussi vite qu'un carreau sort d'une arbalète,
l'autre s'arrête alors, tout ébahi.
Quand il comprend qu'il ne le rattrapera pas,
il le recommande au diable,
et retourne sur ses pas pour récupérer
son jambon, mais ne parvient pas à le retrouver.
Il n'a ni écu ni maille maintenant,
c'est le moindre souci de Renart et Ysengrin.
Quand il réalise qu'il a perdu son jambon,
jamais homme n'a été aussi malheureux.
Renart ne s'occupe plus du paysan,
et cesse de courir à travers la plaine,
il va ça et là à la recherche
d'Ysengrin, qu'il trouve dans un buisson.
Il s'approche du buisson
où il compte bien partager le jambon.
Mais Ysengrin a commencé d'en manger,
ce qui lui a fait beaucoup de bien.
Ysengrin qui a pris sa part,
lui donne la corde.
Il a caché le reste du jambon
avec de l'herbe et des rameaux feuillus.
« Seigneur Ysengrin, lui dit Renart,
donnez-moi ma part de jambon.
— Renart, répond-il, taisez-vous donc,
et soyez encore heureux
que je vous déclare quitte maintenant.
Allez-vous-en, je vous le recommande,
car vous n'aurez d'autre part
que cette corde seulement. »
Renart ne veut pas livrer bataille,
et préfère ajouter :
« Que la corde revienne à celui qui la mérite,
quant à moi je ne m'en sens pas digne.
Par Sainte Marie, mère de Dieu,
vous êtes de bien mauvaise compagnie,
je ne puis m'attarder ici plus longtemps,
je vous demande congé.
Je n'ai moi-même jamais cessé de pécher,
mon cher oncle, avec votre
permission, je souhaite m'en remettre à saint Jacques,
et me faire pèlerin de par le monde. »
Ysengrin répond : « Je vous l'accorde. »
Renart a eu vraiment très peur cette fois,
il s'en va plein d'entrain, quinze jours durant,
sans jamais faire halte,
et recommande Ysengrin
au démon et aux diables vivants.


11636



11640



11644



11648



11652



11656



11660



11664



11668



11672



11676



11680



11684



11688



11692



11696



11700



11704



11708



11712



11716



11720



11724



11728



11732



11736



11740

Con s'il n'eüst mal ne torment.
Par devant li vilain s'est trez,
Autressi con s'il fust contrez,
Par devant li grant aleüre,
Tant qu'il vint a la devanture,
Son chief covert d'un mantelet.
Quant il fu devant, jus se met,
Enz el mileu d'une chariere.
Li vilain fist mout lede chierre,
Quant il a veü le gorpil.
Or est son bacon en peril,
Dont Renart estoit forment liez.
Selonc la voie s'est couchiez ;
Et li vilain mout s'esjoïst,
Sa maçue a une main prist,
Quant vit que traïnoir ses rains ;
Qar bien le cuida prandre as mains.
Mes Renart fist .I. petit saut ;
Dist li vilains : « Riens ne te vaut. »
Il lesse corre sa maçue,
A Renart roidement la rue ;
Sus la croupe li fist .I. treu,
Puis si le sieut de preu en preu.
Dist li vilain : « Par saint Marcel,
Ta pel ert mise en mon mantel. »
Mes mout a entre dire et fere,
Qar Renart li fera contrere.
Tout jors enforce s'anbleüre
Et cil engraingne s'aleüre.
Li vilain sueffre mout grant painne,
Ne puet aler, faut li l'alainne ;
Adonc se prent a porpenser
Qu'il ne porra avant aler
Ne que ja mes ne le prendra
Tant con le bacon portera ;
A la terre l'a jus geté
Et Ysengrin l'a regardé
Qui pres d'ilec le porsivoit
Por veoir que Renart feroit,
Renart s'en fuit touz les galoz
Et Ysengrin sieut les esclos ;
Con cil qui n'a cure d'enchauz,
Au bacon est venuz les sauz,
Sel jete sor son chaaingnon,
Fuit s'en atot en .I. buisson.
Li vilain pense en son corage,
S'il prenoit le gorpill sauvage,
Que de la pel acuiteroit
Grant part del bacon qu'il portoit
Et si i prendroit bon colier
Por son mantel fere acesmer,
Mes mout remest de ce qu'il dist.
Li vilain sa maçue prist,
Puis s'en aloit aprés Renart,
Qui s'en aloit de l'autre part.
Quant li vilain voit, si fu liez
Qui ja s'estoit tant aprouchiez
Qu'il se cuida lessier chaïr
Sus Renart que il vit fouir ;
Tot vif le cuidoit as mains prandre.
Qui donc veïst Renart destendre
Conme quarrel ist d'arbaleste,
Et cil toz esbahiz s'areste.
Quant il vit qu'il nel consievra,
Au deable le conmanda,
Ariere vet, s'en volt porter
Son bacon, mes nel pot trover.
Or n'a l'escus ne la maaille,
Mes Renart n'Isengrin n'en chaille.
Quant vit c'ot perdu son bacon,
Onques tel duel ne fist nus hon.
Renart n'ot cure del vilain,
Lesse le corre par le plain.
Renart va tant de ça en la,
Qu'Isengrin el buisson trouva.
Quant il fu venuz au buisson,
Si cuida partir au bacon.
Mes Ysengrin l'avoit mengié,
Si en estoit mout plus haitié ;
Et Ysengrin qui prent et part
Li avoit otroie la hart ;
Et le bacon avoit repus
De l'erbe et de rainsiaus foilluz.
« Sire Ysengrin, ce dit Renart,
Donez moi del bacon ma part.
— Renart, fait il, car vos taisiez ;
Encore soiez vos touz liez
Se je vos claim quite a itant,
Alez vos ent, je vos conmant,
Que n'i averoiz nule part,
Ne mes tant solement la hart. »
Renart ne volt bataille fere,
Ançois li conmance a retrere :
« La hart ait qui l'a deservie,
Qar je ne l'ai deservi mie.
Par Dieu le filz sainte Marie,
Mauvese est vostre compaingnie ;
Ne puis ci longuement durer,
Vostre congié voil demander.
Onques ne finai de pechier ;
Biax oncles douz, je vos requier
Congié ; Saint Jaque voil requerre :
Pelerin serai par la terre. »
Dist Ysengrin : « Et je l'otroi. »
Renart fu mout en grant esfroi,
.XV. jors va a grant baudor,
Onques Renart ne fist sejor ;
Si a Ysengrin conmandez
Aus vis deables, as maufez.
Le songe de Renart où Ysengrin le battit C'est le songe Renart si conme Ysangrin le bati (22)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire