lundi 19 mars 2012

Le jugement de Renart - La mésaventure de Couard




Voici donc Renart en pèlerin,
E


s vos Renart le pelerin,
avec sa bourse au cou et son bâton de frêne.
Le roi lui demande de leur pardonner
tout le mal qu'ils lui ont fait,
et d'abandonner la ruse et le mal ;
ainsi, s'il meurt, il sera sauvé.
Renart ne s'oppose à rien
de ce que le roi lui prie,
au contraire il consent à toutes ses demandes,
au moins jusqu'à ce qu'il s'éloigne de lui.
Il rompt alors un fétu, puis leur pardonne.
Il part de la cour avant trois heures,
et ne salue aucun d'eux.
Au fond de son cœur, il les défie tous,
excepté le roi et son épouse
dame Fière l'orgueilleuse,
qui est si distinguée et si belle.
Celle-ci l'appelle gentiment :
« Seigneur Renart, priez pour nous
et nous prierons aussi pour vous.
— Madame, dit-il, vos prières
devraient m'être très précieuses,
car quiconque devrait être vraiment content
pour qui vous daignez prier.
Mais si j'avais cet anneau,
mon chemin en serait plus facile.
Et sachez, si vous me le donnez,
que vous en serez récompensée,
car je vous donnerai de mes joyaux en retour
qui vaudront bien cent anneaux. »
La reine lui tend l'anneau,
et Renart le prend avec joie.
Puis il dit tout bas entre ses dents :
« Pour sûr, celui qui n'a jamais vu
cet anneau, devra payer très cher pour le voir,
car il ne va rester ici pour personne. »
Renart met l'anneau à son doigt,
puis prend congé du roi.
Il pique son cheval de ses éperons
et s'en va en fuyant au grand trot.
Il s'approche de la haie
où Couard s'est caché.
Il a une très grande faim comme il n'a jamais connue ;
d'avoir jeûné lui fait mal à la tête.
Sur ce, il entre dans la haie.
Couard le voit, il en est fort effrayé,
il se lève sur ses pattes de peur,
puis lui souhaite le bonjour.
Couard lui dit : « Je suis vraiment très content
de vous voir sain et sauf.
Je suis très peiné par les si grands ennuis
qu'ils vous ont faits aujourd'hui. »
Renart qui trompe tout son monde
répond : « Puisque mes ennuis vous peinent,
et que vous n'êtes pas bien à cause de cela,
Dieu fasse que les vôtres me peinent aussi. »
Quand Couard l'entend, il comprend très bien.
Il n'est pas du tout rassuré,
alors il s'apprête à fuir,
car il redoute beaucoup une trahison.
Il voudrait se tirer vers la plaine
mais Renart le saisit par le mors.
« Corbleu, seigneur Couard,
vous allez rester là, lui dit Renart !
Votre cheval ne sera jamais assez rapide
pour qu'il vous préserve de mes renardeaux,
et qu'on ne leur donne pas leur ration. »
Il se met à le piquer avec son bourdon,
et Couard est contraint d'avancer
dans une vallée profonde et large,
entre quatre roches aiguës
s'élevant haut vers les nues.
Renart monte sur la plus haute,
Couard avec lui, qu'il couvre de honte,
en le laissant tête pendante vers le bas
sous les pieds de son cheval.
Renart, qui est si mauvais,
compte bien en faire livraison
à ses petits sans tarder.
Le salut de Couard dépend maintenant de Dieu !
Renart regarde vers le bois
et aperçoit le roi et la reine.
Il voit aussi quantité de barons et de bêtes,
le bois frémit comme dans une tempête.
Ils parlent de Renart entre eux,
mais ils ne savent rien de Couard,
qu'il emmène dans sa prison
tout comme si c'était un voleur.
Renart prend la croix dans ses mains
puis leur dit à voix haute :
« Seigneur roi, reprenez vos guenilles.
Que Dieu accable le plaisantin
qui m'a encombré de ces fripes,
du bourdon et de la bourse ! »
Il s'essuie le cul avec, devant toutes les bêtes,
puis les leur jette à la tête.
Il s'adresse ensuite au roi en parlant fort :
« Sire, dit-il, écoutez-moi :
Nouradin vous envoie ses salutations,
par mon intermédiaire, moi qui suis bon pèlerin.
Les païens vous craignent tous tant,
qu'il s'en faut de peu que chacun ne s'enfuit. »
Il leur lance alors tant de moqueries
que seigneur Couard en profite pour se délier,
puis s'enfuir sur un cheval rapide
après avoir fait un bond remarquable.
Avant même que Renart y prenne garde,
ou qu'il puisse l'en empêcher,
Couard est déjà près de la cour,
sur un cheval qui court fort bien.
Mais il a les flancs tout transpercés
où l'autre lui a enfoncé son bourdon,
et la peau des pieds et des reins
déchirée, il n'est pas du tout en bon état.
Il s'est donné tant de peine et a fait tant d'efforts,
qu'il arrive aux pieds du roi
et lui raconte son aventure diabolique :
« Sire, fait-il, pour l'amour de Dieu, aidez-moi !
— Dieu ! répond le roi, je suis trahi,
abusé, et stupéfait
par Renart qui me craint si peu !
Maintenant, je sais bien qu'il me prend pour un mauvais.
Seigneurs, fait-il, tous après lui !
Car je le vois qui s'enfuit.
Corbleu, s'il vous échappe,
vous serez pendu ou mis à mort,
mais celui de vous qui le prendra,
verra tout son lignage anobli. »


7084



7088



7092



7096



7100



7104



7108



7112



7116



7120



7124



7128



7132



7136



7140



7144



7148



7152



7156



7160



7164



7168



7172



7176



7180



7184



7188



7192



7196



7200



7204



7208
Escherpe au col, bordon fresnin.
Li rois li dist qu'il lor pardont
Tot le mesfet que fet li ont
Et il guerpisse engins et maus ;
Adonc, s'il muert, si sera saus.
Renart ne met riens en defoiz
De quant que li prie li rois,
Ainz li otroie toz ses dis
Tant que il soit de li partis ;
Ront .I. festu, si lor pardonne.
De cort se part ançois que nonne ;
Onques nul d'els ne salua,
Dedenz son cuer les desfia,
Ne mes que li rois et s'espouse,
Ma dame Fiere l'orgueillouse,
Qui tant par est cortoise et bele ;
Renart gentement l'en apele :
« Sire Renart, proiez por nos
Et nos reproierons por vos.
— Dame, dist il, vostre prïere
Devroie je avoir mout chierre.
Mout par devroit estre haitiez
Por qui proier, dame, daigniez.
Et se je cel anel avoie,
Molt en seroit mieudre ma voie.
Et sachiez, se le me donnez,
Qu'il vos sera guerredonnez ;
Redonrai vos de mes joiaux
Tant que vaudra bien .C. aniax. »
La roïne l'anel li tent,
Renart a grant joie le prent.
Entre ses denz basset a dit :
« Certes qui onques ne le vit
L'anel, mout chier le comparra :
Ja por nului ne remanra. »
Renart mist l'anel en son doi
Et puis a pris congié au roi.
Le cheval fiert des esperons,
Fuiant s'en va les granz trotons ;
Vers la haie s'est aprouchiez
La ou Coart s'estoit muciez.
Fain a greingnor que il ne seut,
De jeüner le chief li delt.
A tant est entrez en la voie ;
Coart le voit, mout s'en esmoie,
En piez se lieve de peor
Et si li a ouré bon jor.
Ce dit Coart : « Mout par sui liez
Quant vos estes sain et haitiez.
Forment me poise de l'anui
Que il vos ont si grant fet hui. »
Renart qui tot le monde boise
Dist : « Quant de mon anui vos poise
Et quant bien ne vos est del nostre,
Diex doint qu'il me poise del vostre ! »
Quant Coart l'ot, mout bien entent ;
Ne s'aseüre de noient,
Ainz s'apareille de fouir,
Qar mout se doute de traïr,
Si se velt traire vers le plain.
Renart li va saillir au frain :
« Par le cuer bieu, sire Coart,
Ça esterez, ce dist Renart ;
Ja n'ert vos chevaus si igniax
Que il vos gart de mes chaax,
Ne lor en face livroison. »
Poignant le vet de son bordon,
Coart le vet tot jors suiant
Par mi .I. val parfont et grant
Entre .IIII. roches agües,
Contre mont hautes vers les nües ;
En la plus haute Renart monte,
O lui Coart cui il fet honte ;
Qar pendant va tot contre val
Par desoz les piez au cheval.
Renart, qui mout est deputaire,
En cuide bien livroison faire
A ses faons sanz demorance.
Or pent Diex de la delivrance !
Renart regarde en la gaudine
Et vit le roi et la roïne ;
Tant voit barons et tantes bestes.
Li bois fremist conme tempestes ;
Entre euls parolent de Renart,
Mes mot ne sevent de Coart
Que il enmainne en sa prison
Tot autresi conme larron.
Renart a pris as mains la croiz,
Si lor a dit a haute voiz :
« Danz rois, tenez vostre drapel ;
Que Diex confonde le musel
Qui m'encombra de ceste frepe
Et du bordon et de l'escherpe ! »
Son cul en tert devant les bestes,
Puis si lor giete sor les testes.
En haut parole et dist au roi :
« Sire, dist il, entent a moi :
Saluz te mande Noradins
Par moi qui sui bon pelerins ;
Si te crement li paien tuit,
A poi que chascun ne s'en fuit. »
Tant lor a dit gaz et lanciez
Que dant Coart ert deslïez
Et fuit sor .I. cheval corant
Et fist .I. saut mout avenant.
Ainz que Renart se regardast,
Ne que il garde s'en donnast,
Fu Coart mout pres de la cort
Sor .I. cheval qui mout bien cort.
Les costez a touz pertuisiez,
Qar li bordon li fu fichiez
Et la pel des piez et des rains
A rompue, n'est mie sains.
Tant s'est penez et traveilliez
Q'a piez lou roi s'est avanciez,
Si li conta la deablie :
« Sire, fait il, por Dieu aïe !
— Diex ! fet li rois, sui je traïz
Et afolez et esbahiz
De Renart qui si poi me crient !
Or sai bien qu'a mauvés me tient.
Seignors, fet il, or aprés tuit !
Qar je le voi ou il s'enfuit.
Par le cuer bieu, s'il vos estort,
Vos serez et penduz et mort,
Et cil de vos qui le prendra
Tot son lingnage franchira. »
Comment Renart trompa Brun l'ours avec le miel Si conme Renart conchia Brun li ours du miel (10)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire