mercredi 29 février 2012

Le jugement de Renart - Renart fait acte de pénitence




Quand il les voit dresser le gibet
Q


uant il vit les forches drecier,
il n'y a plus que du chagrin en lui,
alors il dit au roi : « Cher et noble sire,
veuillez me laisser dire quelques mots.
Vous m'avez fait prendre et attacher,
vous voulez maintenant me pendre en l'absence de crime.
Certes, j'ai commis de très gros péchés
dont je suis quelque peu souillé.
Je souhaite maintenant faire repentance.
Au nom de la sainte Pénitence,
je veux prendre la croix pour aller,
par la grâce de Dieu, au delà de la mer.
Si je mourais là-bas, alors je serai sauvé,
mais si j'étais pendu, ça serait mal,
ce serait même une bien pauvre vengeance.
Je veux vraiment faire repentance. »
Sur ce, il tombe à ses pieds,
et le roi est pris d'une grande pitié.
Grimbert revient à la charge
car il a beaucoup de peine pour Renart :
« Sire, au nom de Dieu, écoutez-moi,
faites une bonne action, regardez
comme Renart est preux et courtois.
Si Renart revient d'ici un mois,
il sera à nouveau bien utile
car vous n'avez pas de serviteur si vaillant. »
Le roi lui répond : « Il ne faut pas dire ça,
s'il revenait, il serait encore pire,
car, comme d'habitude, tous ceux
qui partent bons, reviennent mauvais.
Il le fera comme tous les autres
s'il réchappe de ce péril.
— Si alors il ne retrouve pas la paix de la conscience,
sire, qu'il ne revienne jamais ! »
Le roi lui dit : « Alors qu'il prenne la croix
à condition qu'il n'en revienne pas. »
Quand Renart l'entend, il ressent une grande joie.
Il ne sait pas s'il accomplira le voyage,
mais quoi qu'il advienne,
il a la croix sur l'épaule droite,
et ils lui apportent la bourse et le bourdon.
Les bêtes en sont très contrariées,
et celles qui l'ont bousculé et poussé
se disent qu'elles vont bientôt le payer.


7040



7044



7048



7052



7056



7060



7064



7068



7072



7076



7080
Lors n'ot en lui que coroucier
Et dist au roi : « Biau gentil sire,
Qar me lessiez .I. petit dire.
Vos m'avez fet lïer et prendre,
Or me volez sanz forfet pendre.
Mes j'ai fez de mout granz pechiez
Dont je sui auques entechiez ;
Or voil venir a repentance.
El non de sainte Penitance
Voil la croiz prandre por aler,
La merci Dieu, outre la mer ;
Se je muir la, si serai saus,
Et se je sui penduz, c'ert maus,
Si seroit mout povre venjance ;
Or voil venir a repentance. »
A tant li vet chaoir as piez ;
Au roi en prist mout grant pitiez.
Grimbert revient de l'autre part
Qui mainte painne ot por Renart :
« Sire, por Dieu entent a moi :
Qar le fai bien, porpense toi
Con Renart est preuz et cortois.
Se Renart vient jusqu'a .I. mois,
Encor avra mestier mout grant,
Qar n'avez si hardi serjant. »
Ce dist li rois : « Ne fet a dire,
Quant revendroit si seroit pire,
Qar tuit ceste costume tiennent ;
Qui bon i vont, mal en reviennent.
Tout autre tel refera il
S'il eschape de cest peril.
— S'il n'avoit donques bone pes,
Sire, il n'en reviengne ja mes ! »
Ce dist li rois : « Et il la preingne
Par tel covent qu'il en reviengne. »
Quant Renart l'ot, si ot grant joie ;
Ne set s'il fornira la voie.
Mes conment que il en doie estre,
La croiz a sor l'espaule destre ;
Escherpe et bordon li aportent.
Les bestes mout s'en desconfortent ;
Cil qui enpaint et bouté l'ont,
Dient qu'encor le comperront.
Comment Renart trompa Brun l'ours avec le miel Si conme Renart conchia Brun li ours du miel (10)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire