vendredi 31 août 2018

Renart médecin - Le roi rassemble ses troupes




— Renart, lui dit l'empereur,
R


enart, ce a dit l'emperere,
par le Saint-Père, voilà qui est bien parlé.
Il en sera ainsi, faites-moi confiance,
je vais convoquer tous mes hommes
nominativement, sans en oublier un seul,
ils devront venir tous ensemble. »
Il fait rédiger les convocations sur-le-champ,
et les fait envoyer à tous ses barons,
que ça ne ne leur plaise ou non.
Personne n’est oublié,
ni grue, ni héron, ni ours, ni léopard,
ni même messire Épineux
le hérisson, ni le loup, ni le chien,
tous viennent sans discuter.
Bernard l'archiprêtre vient
main dans la main avec Baucent.
Arrivent ensuite seigneur Bruyant le taureau,
Brun l'ours, seigneur Ferrant
le cheval, Tibert le chat,
messire Pelé le rat,
Brichemer, Ysengrin,
seigneur Roussel et seigneur Belin.
Ronel arrive à toute allure,
côte à côte avec Couard.
Puis arrivent Seigneur Chantecler
le coq, un tout jeune homme,
le singe est à ses côtés,
ainsi que Hardi le lapin et Rouard
le corbeau, le frère de Tiécelin.
Ils sont si nombreux sur le chemin
qu'on ne voit qu’une nuée d’étendards.
Frobert le grillon arrive à son tour,
en se débattant avec difficulté.
Ils sont tous là sauf Tardif.
Le roi est accoudé sur le rebord
d’une fenêtre et les observe
avec leurs bannières et leurs étendards.
« Renart, regarde ce bataillon,
dit le roi, que des barons de valeur !
Ils vont délivrer mon pays
de ses ennemis grâce à leur force.
Je n'en doute pas un instant,
les païens seront bel et bien vaincus.
Grâce à Dieu, il y a tant de soldats
et de chevaliers qu’à mon avis,
personne, y compris moi,
n'en a jamais vu autant ensemble. »
Tous s'installent
dans les grands prés alentour,
et montent tentes et pavillons.
Quand tout est en place,
Brun monte au palais
accompagné des grands barons.
Le roi les accueille à bras ouverts,
dans la joie et la bonne humeur,
prend des nouvelles de chacun,
puis leur dit : « Seigneurs, sachez tous
que je suis très ennuyé à cause des païens
qui sont entrés sur mes terres.
Leurs soldats prennent de force
mes châteaux et mes forteresses.
Sachez que ça ne me plaît pas du tout
qu’ils aient fait tant de mal sous vos yeux.
Leurs chameaux nous portent malheur
en nous amenant tous ces païens.
Mais nous avons là tant de chrétiens,
qu’ils préféreront s’enfuir
plutôt que de nous attendre.
— Seigneur, dit Belin le mouton,
il y a ici beaucoup de valeureux barons,
des hommes de grande famille,
des hommes honnêtes et expérimentés,
qui sauront vous conseiller
pour agir au mieux. »
Renart qui est assis près du roi
lui répond : « Belin, ma foi,
c'est vrai, voilà qui est bien parlé,
vous avez tout à fait raison.
Aucune décision concernant cette affaire
ne sera prise à la légère.
Partons donc demain matin.
— Seigneur Renart, lui répond Belin,
vous avez raison, que Dieu me protège.
Mais messire Tardif manque à l’appel,
il n’est pas encore arrivé,
je me demande ce qui peut bien le retenir. »
Messire Roussel fait un bond en avant,
et déclare haut et fort :
« Seigneurs, seigneurs, n'attendez pas
Tardif car il ne viendra pas,
sachez qu’il est mort. »
Le roi est bien triste
d’entendre cela, alors il lui demande :
« Roussel, dis-moi, que Dieu soit avec toi,
où et comme a-t-il trouvé la mort ?
— Seigneur, fait-il, que Dieu me préserve,
je vous affirme qu’il s’est fait tuer,
je l’ai vu raide mort, je vous le garantis,
j’ai bien vu sa plaie. »
Le roi est affligé d’entendre cela,
car il l’aimait beaucoup et tenait à lui.
« Barons, voilà qui est très ennuyeux,
fait le roi, aidez-moi donc de vos conseils ! »
Ysengrin se lève
et répond au roi : « Oubliez-le,
on ne peut pas ressusciter un mort.
Maintenant que vous l'avez perdu,
vous devez trouver quelqu'un à qui donner
le gonfanon pour le porter,
car il vous faut un nouveau porte-étendard.
— C'est bien vrai, lui répond le roi, ma foi,
assurez-vous que le choix du vassal
ne vous porte pas préjudice.
— Sire, nous prendrons la bonne décision. »
Chacun acquiesce de son côté.
Voici qu’arrivent les fils de Renart,
tous trois montent au palais,
et saluent le roi comme il faut
car ils ont été bien éduqués.
Le roi les accueille et les embrasse
avec courtoisie,
puis les fait s’asseoir tous les trois
en les complimentant.
Il rappelle ensuite à ses hommes
de choisir le nouveau porte-étendard
et de faire le bon choix.


22484



22488



22492



22496



22500



22504



22508



22512



22516



22520



22524



22528



22532



22536



22540



22544



22548



22552



22556



22560



22564



22568



22572



22576



22580



22584



22588



22592



22596



22600



22604

Vos avez bien dit, par saint Pere.
Einssi ert il, foi que vos doi ;
Trestoz mes honmes manderé
Par non, que n'en lesseré un,
Tuit seront mandé en conmun. »
Tantost fet escrire ses briés
Qui que soit biax ne qui soit griés,
Ses envoie par ses barons.
N'i remest grue ne herons
A semondre, n'ors ne liepart,
Neïs mesire Espinart
Le heriçon, le leu, le chien,
Tuit i vindrent sanz nul detien.
Bernart l'arceprestres i vint
Et Baucent que par la main tint ;
Si vint li tors sire Bruiant,
Brun li ors et sire Ferrant
Le roncins et Tyberz li chaz,
Et mesire Pelez li raz,
Et Brichemer et Ysengrin,
Et dant Rousiaus et dant Belin.
Et Roonel laschie le frain,
Et il est Coarz main a main.
Si est venuz dant Chantecler
Li cos qui est fort bacheler,
Li singes i vint de sa part,
Hardiz li connins et Rouart
Li corbiax frere Tiecelin.
Tant en i vient par le chemin
Qu'il n'i paroit que gonfanons.
Frobert i vint li gresillons
A grant destroit, a grant estrif ;
Trestuit i vindrent fors Tardif.
Li rois est apuiez as estres,
Si regarda par les fenestres,
Vit venir penons et ensaingnes.
« Renart, regarde les compaingnes,
Dist li rois, des barons de pris !
Cil aquiteront mon païs
Vers toz honmes par lor puissance ;
De ce n'ai je nule doutance,
Bien seront li paien vaincu.
Mout avront les gens Dieu vertu ;
Et son chevalier, ce m'est vis,
Ainz mes tant ensemble n'en vis,
Non fist nul honme a mon cuidier. »
Et cil se prannent a logier
Es prez qui erent biax et lons,
Tendent tentes et paveillons.
 Quant tuit se furent atorné,
Es vos Brun el palés monté
Et li haut barons avec lui.
Li rois mout bien les recoilli
Et lor fist grant joie et grant feste,
A toz lor a conté son estre,
Et dist : « Seignors, a vos trestoz
Me plaing des paiens a estrouz
Que je voi en ma terre entrez.
Mes chastiax et mes fermetez
Pranent a force de lor gent.
Sachiez ce ne m'est bel ne gent
Que il sont tant par vos soufert.
Li chameus malement nos sert
Qui nos amainne ces paiens.
Mes nos avons des crestïens,
Tant que ja ne nos atendront,
Ançois cuit que il s'en fuiront.
— Sire, dist Belin li moutons,
Mout a ci de nobles barons,
Haus honmes et de grant lignage,
Si i a maint preudonme et sage
Qui savront bien conseil doner
Conment vos en devrez ovrer. »
Renart qui sist joste le roi
Li respont : « Belin, par ma foi,
Ce est voir, vos dites molt bien,
Vos n'i avez mespris de rien.
Mes ja conseil de cest afere
N'i avra pris fors du bien fere ;
Ançois movron demain matin.
— Sire Renart, ce dist Belin,
Vos dites bien, se Dex me saut.
Mes mesire Tardif nos faut,
Qui n'est pas encore venuz.
Ne sai por quoi s'en est tenuz. »
Mesire Rousiaus saut avant,
Et dist oiant tote la gent :
« Seignors, seignors, n'atendez pas
Tardif, qar il ne vendra pas,
Que il est mors, n'en doutez mie. »
Li rois a la parole oïe,
S'en fu dolent et si li dist :
« Rousel, di moi, se Diex t'aïst,
En quel lieu fu mort et conment.
— Sire, fait il, se Diex m'ament,
Je sai bien que il fu ocis,
Et si le vi, je vos plevis,
Tout mort, et si vi bien la plaie. »
Li rois l'oï, mout s'en esmaie,
Qar mout l'amoit et tenoit chier.
« Barons, si a grant encombrier,
Fait li rois, qar me conseilliez ! »
Ysengrin est levez en piez
Et dist au roi : « Lessiez ester,
Que mort ne puet on recovrer.
Puis que perdu l'avez par mort,
Querez qui le gonfanon port,
A qui que le doiez baillier ;
Il vos covient gonfanonnier.
— Voirs est, dist li rois, par mon chief,
Or gardez que ne vos soit grief,
De quel vassal nos le ferons.
— Sire, bon conseil i metrons. »
Fait chascun de la seue part.
A tant es vos les filz Renart,
Tuit .III. sont el palés monté
Si ont le roi haut salué
Que mout sont de bele parole.
Li rois les conjot et acole,
Conme celui qui est cortois,
Li rois les a assis touz trois
Et dist que mout sont bel et gent.
Maintenant conmande a sa gent
Que entre eus gonfanonnier facent
Si bon que de rien ne mesfacent.
Comment Renart fut empereur Ce est la branche Renart coment il fu Empereres (30)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire