samedi 23 décembre 2017

Renart médecin - La pendaison de Ronel




Renart ne pense vraiment qu'à faire du mal,
R


enart qui a nul bien n'acorde ;
mais ça se retournera contre lui un jour.
Il fait un nœud coulant bien solide avec la corde
qui ne se détachera pas de sitôt.
Il va pour la mettre autour de Ronel,
mais il a vraiment du mal,
et prend les deux pattes de devant
en lui passant autour du cou.
Ensuite, Renart, qui sait plus de ruses
que toutes bêtes, les noires comme les blanches,
jette la corde autour d'une branche,
la tire à lui,
et l'attache aussi solidement que possible.
Le mâtin se retrouve pendu à l'arbre,
il aurait été rapidement étranglé
si ses pattes de devant
n'avaient pas été prises dans le nœud coulant.
Le voyant bien pendu,
Renart lui dit : « Seigneur, que Dieu vous aide !
Confiez-vous à moi si vous le souhaitez.
Pourquoi êtes-vous si haut perché ?
Comment, diable, êtes-vous arrivé là ?
Avez-vous l'intention de monter aux cieux
pour rejoindre Dieu tout là-haut ?
Vous êtes bien le plus sot du monde,
mais vous devriez avoir honte
de vouloir devenir un saint.
Dites-moi donc, ajoute-t-il, en quelle occasion
avez-vous si bien servi Dieu
pour vous croire digne de le rejoindre ? »
Mais Ronel ne peut lui répondre
à cause de la corde qui le serre trop.
Renart le pousse alors fortement
par les pattes arrière pour le faire balancer,
car il se dit
qu'il est temps de l'étrangler.
Mais, il jette un coup d’œil derrière lui, et voit
arriver le roi et sa suite.
Il est saisi de frayeur
et a grand-peur pour sa vie.
Il décampe sur-le-champ
aussi vite qu'il peut,
tandis qu'ils se rapprochent au galop,
ils ont l'air pressés
et avancent à toute vitesse.
Les écuyers arrivent en premier,
et le roi, chevauchant avec ses barons,
arrive derrière.
Les valets vont alors
sous l'arbre
et trouvent Ronel pendu.
Tous s'arrêtent sans faire un pas de plus.
Le roi arrive ensuite
avec ses barons.
Il a les larmes aux yeux
en voyant Ronel pendu.
Le roi le fait détacher sur-le-champ,
il est pris d'une colère froide.
Ils l'étendent aussitôt à terre
avec délicatesse.
Ronel ouvre les yeux et se met à parler :
« Ah ! Dieu merci,
j'ai bien failli mourir. »
Quand le roi l'entend parler,
il s'approche aussitôt,
s'assoit près de lui,
prend sa tête et la pose sur sa poitrine
avec gentillesse et bienveillance,
puis se met à sangloter
car il a pitié de lui.
Ronel l'entend
et se demande qui il est.
Le roi lui dit : « Dites-moi, mon cher ami,
comment vous sentez-vous ?
— Ma foi, seigneur, dit Ronel,
j'ai vécu un terrible supplice.
Mais dites-moi
qui vous êtes,
car je ne crois pas vous connaître,
quel est votre nom ?
— Mon ami, lui répond le lion,
je suis le roi de cette contrée. »
Ronel est rassuré et heureux
d'entendre cela,
il soulève la tête
et regarde son roi :
« Sire, fait-il, vous êtes très bon
avec moi, je vous en remercie.
Quand êtes-vous arrivé ici ?
— À l'instant, mon ami,
qui vous a donc traité de la sorte ?
— Ma foi, sire, fait-il,
c'est Renart le roux qui m'a fait ça,
mais je ne crois pas que je m'en remettrai. »
Puis il pousse un soupir
suivi d'un gémissement,
son visage est à la fois sombre et pâle
à cause de la peine qu'il a endurée.
« Seigneurs, fait le roi, quelle tristesse
de perdre ainsi un tel baron !
Si je peux mettre la main sur ce brigand,
il sera pendu sur-le-champ. »
L'un des barons répond :
« Sire, remettez cela à plus tard,
et faites plutôt faire une civière
pour emmener Ronel tout de suite. »
Les autres n'y voient rien
à redire,
alors ils confectionnent une civière avec le bois
qu'ils peuvent trouver,
mettent un peu d'herbe dedans,
puis couche le chien dessus.
Le roi dit à l'attention de tous :
« Ronel, vous êtes gravement blessé
et cela me fait beaucoup de peine,
que Dieu ait pitié de moi. »
Il ordonne à ses serviteurs
de prendre soin du mâtin,
et comme ils sont tous affectés
de le voir dans un tel état,
ils s'occupent de lui
comme le roi l'a demandé.
Sans plus attendre,
ils chargent la civière sur un cheval,
et partent par un vallon
tranquillement, sans se presser,
et chevauchent jusqu'au soir.



21076



21080



21084



21088



21092



21096



21100



21104



21108



21112



21116



21120



21124



21128



21132



21136



21140



21144



21148



21152



21156



21160



21164



21168



21172



21176



21180



21184



21188



21192



21196

Non avra il au chief du tor.
De la corde .I. bon laz corsor
A fet cil c'onques bien ne list ;
A Roonel ignel la mist,
Mes de tant mesprist, ce sachiez,
Qu'il ne mist enz que les .II. piez.
Quant il ot mise el col la hart,
Renart, qui sot tant de barat
Plus que beste noire ne blanche,
La corde desus une branche
A getee, puis sache a lui ;
Le mastin a l'arbre pendi,
Au miex que il pot l'atacha.
Les piez devant li atascha,
Car maintenant fust estranglez,
Se li pié n'eüst enz boutez.
Quant Renart l'a veü en haut,
Si li dist : « Sire, Diex vos saut !
Parlez a moi se vos volez.
Por qoi estes haut encroez ?
Conment deable estes vos tiex ?
Cuidiez vos dont monter es ciex
Avec Damediex la a mont ?
Vos estes li plus fox du mont ;
Bien vos devroit honte venir,
Quant vos volez saint devenir.
Dites moi, fet il, en quel leu
Vos avez ainssi servi Dieu,
Quant vos cuidiez aler a lui. »
Roonel mot ne respondi,
Car il ne pot, que trop l'estraint,
Et Renart durement l'empaint
Par les piez et le fait branler.
A lui se prent a porpenser
Que il estrangler le voloit.
Deriere soi garde, si voit
Venir la mesnie lou roi ;
Adonques fu en grant esmoi
Et de sa vie ot grant peor.
Fuiant s'en va tot sanz demor
Quant que il puet le grant troton,
Et cil vienent a esperon
Au plus tost que porent venir,
Que ne se porent detenir.
Devant viennent li escuier
Et li rois si venoit derrier
Chevauchant avec ses barons.
A tant estes vos les garçons
Qui sont desouz l'arbre venu ;
Roonel ont trové pendu
Tuit s'arestent, ne vont avant.
Estes vos le roi a itant
Et ses barons aveques lui ;
Roonel voient qui pendi,
Si en furent trestuit dolent.
Li rois le fist prandre erroment,
Que mout en fu mautalentis ;
Si l'ont mout tost a terre mis
Trestout belement et soué.
Les eulz ovri, si a parlé
Et dist : « Ha ! sire Diex, merci,
A poi que n'ai esté peri. »
 Quant li rois l'a oï parler,
Descenduz est sanz demorer.
Delez lui l'asist maintenant,
Son chief li mist en son devant.
Con deboneres et cortois
Conmença a plorer li rois,
Por la pitié qu'il a de lui.
Et quant Roonel l'entendi,
Si se merveille que ce est,
Li rois li dist : « Conment vos est ?
Biax douz amis, dites le moi.
— Sire, dist Roonel, par foi
Mout ai esté en grant torment.
Mes or ne me celez noient
Qui vos estes tot demanois,
Car certes je ne vos connois
Se ne me dites vostre non.
— Amis, ce respont le lion,
Je sui rois de ceste contree. »
Roonel l'ot, mout li agree
Et mout en a eü grant joie.
La teste lieve sanz delaie,
Si a son seignor regardé :
« Sire, fait il, mout grant bonté
M'avez fete, vostre merci.
Sire, quant venistes ici ?
— Orendroit voir, biaus doz amis,
Mes qui vos a ainsi maumis ?
— Sire, fet il, foi que doi vos,
Tot ce m'a fet Renart li rous,
Dont je ne cuit ja mes garir. »
Adonc a jeté .I. soupir,
Si a aprés jeté .I. plaint ;
Le visage a et noir et taint
De la painne qu'il ot souferte.
« Barons, fet li rois, quele perte
Quant si ai perdu mon baron !
Se je puis prandre le larron,
Il sera maintenant pendu. »
Et li baron ont respondu :
« Biau sire, lessiez ceste afere,
Mes fetes une biere fere,
S'en porteron Roonel tost. »
Il n'i a nul qui le deslot
Ne le contredient de rien.
Une biere font de merrien
Li baron, onques n'i ot autre,
Si ont dedenz couchié le viautre,
Et ont mise herbe desouz.
Li rois a dit oiant trestoz :
« Roonel, mout estes bleciez ;
Mes se Diex ait de moi pitiez,
Il m'en poise mout durement. »
Maintenant conmande a sa gent
Que il gardent qu'il soit eaise.
Et cil qui furent a malaise
Du mastin qui malades fu,
S'en entremetent et fait fu
Ce que li rois ot conmandé.
Ongues n'i ot plus demoré,
La biere trossent es chevax,
Et chevauchent par mi .I. vax
Tout belement et a loisir,
Tant que ce vint a l'aserir.
Comment Renart fut empereur Ce est la branche Renart coment il fu Empereres (30)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire