jeudi 31 août 2017

Renart médecin - Renart examine le lion




Renart enlève alors
L


ors prent Renart a desfubler
son esclavine, la pose par terre,
et place son barillet dessus.
Mais, voici Ronel qui arrive,
tout content de voir Renart,
car il espère toujours s'en prendre à lui,
et se venger de lui
pour l'avoir fait pendre
par le cou.
Il en porte encore la trace,
Renart s'était bien joué de lui.
« Sire roi, dit le mâtin,
écoutez donc ce que j'ai à dire.
Comment pouvez-vous croire ce coquin ?
Il dit qu'il est allé à Montpellier
ou à Salerne, et s'en vante,
alors qu'il n'a jamais dépassé Valence,
et le voilà devenu médecin maintenant.
Il y a longtemps qu'on aurait dû le pendre.
Dois-je vous rappeler le terrible outrage
qu'il m'a fait en tant que messager du roi,
en me faisant pendre dans la vigne,
vous devez en tirer vengeance.
Je n'ai eu que des malheurs avec lui,
il a trahi votre confiance,
je l'accuse de félonie,
en voici la preuve, jugez mon cou.
— Sire, lui dit Renart, écoutez-moi,
ce mâtin me semble bien dérangé,
soit il radote, soit il a trop bu,
soit il a perdu la raison.
Il y a bien trois mois, je vous le garantis,
que je n'ai pas séjourné dans le pays.
Si Ronel s'est trouvé chez moi,
ce vieux débauché, ce brigand,
c'est parce que ma femme, dame Hermeline,
est une fort belle jeune femme.
Il a dû mal ou bêtement se conduire avec elle,
mais elle est trop rusée pour lui,
et s'est vengée de ce coquin,
ça ne fait aucun doute. »
Le chat se lève alors,
lui que Renart a fait prendre au collet un jour.
« Va-t-en, sale chien ! dit-il.
Maudit soit, excepté Noble le lion
dont je suis le vassal, et lui mon roi,
quiconque vous a permis de prononcer
de telles injures, de telles idioties,
et de traiter aussi bassement,
un baron aussi éminent que Renart.
Ma foi, tu es bien niais.
Le jour où tu t'es fait attraper,
comme tu viens de t'en vanter,
je passais devant l'enclos
où seigneur Renart habite.
J'y trouvais dame Hermeline,
toujours aussi racée.
Je lui ai demandé des nouvelles de Renart,
et elle m'a répondu, Dieu m'en soit témoin,
qu'il s'était rendu à Salerne,
et avait emmené cent livres avec lui,
pour faire préparer la potion
qui permettrait à seigneur Noble le lion
de retrouver la santé.
Et, il s'est démené corps et âme,
sachant bien que monseigneur
souffrait d'une grave maladie
même s'il n'en disait rien. »
Noble lui répond : « Par saint Nicolas,
Tibert, vous dites vrai,
cela fait déjà un mois que ça dure.
— Sire, dit Renart, il dit la vérité,
pourtant, comme vous le savez certainement,
Tibert me hait à mort.
S'il me croyait coupable,
il ne le cacherait sûrement pas,
et je ne doute pas qu'il me condamnerait.
Mais, il est honnête et fiable,
on peut donc se fier à sa parole.
— Tout cela est très bien, dit Noble.
Tibert, laissez-nous à notre affaire,
quant à vous, Renart, occupez-vous de moi,
et prenez vite les mesures qui s'imposent.
On fera tout ce que vous dites,
il n'y aura personne pour vous contredire,
ou vous conseiller de faire ceci ou cela.
Je me remets entre vos mains.
J'ai tellement mal que je n'y vois goutte,
je ne pense pas tenir jusqu'à la Pentecôte,
si Dieu ne me prend pas en pitié.
Je me contenterais de la moitié
des souffrances qui m'accablent,
si Dieu le voulait bien.
J'ai tellement mal à la tête,
Dieu m'en soit témoin, que j'ai l'impression
qu'on me la coupe en quatre.
Ma vue se trouble souvent
au point de ne plus rien y voir,
et j'ai la bouche si amère
qu'aucune nourriture n'a de goût.
J'ai mal partout,
et tellement à la poitrine
que j'ai toutes les peines à souffler.
Je ne saurais vous décrire la moitié
des douleurs qui me consument. »
Renart lui répond : « Vous serez guéri
d'ici trois jours.
Apportez-moi un urinal
pour que j'examine la gravité de la maladie. »
L'urinal est installé,
Noble se redresse sur son séant,
pisse, et le remplit à moitié.
Renart dit alors : « C'est parfait. »
Puis, il prend l'urinal, va au soleil,
le lève vers le haut,
l'observe ostensiblement,
le tourne et le retourne
pour voir s'il se mélange bien.
Il observe le cercle de ses humeurs,
et comprend, sans aucun doute possible,
que le roi a besoin d'aide.
Il revient vers le roi en fanfaronnant :
« Sire, fait-il, que Dieu me vienne en aide,
je constate que vous avez une fièvre aiguë,
mais j'ai la potion qui la supprimera,
sire, faites-moi confiance. »
Il prend son bras, lui tâte le pouls,
et constate qu'il n'est pas très régulier.
Il lui palpe les côtes,
le poitrail et les flancs,
et dit : « Sire, par saint Esblant,
pour un peu j'arrivais trop tard.
Il faut absolument traiter votre maladie
si vous voulez guérir. »
Noble répond : « Je ne désire rien d'autre,
je suis prêt à céder la moitié de mon royaume,
par saint Guillaume,
pour retrouver la santé.
— Si tel est votre désir, lui fait Renart,
alors vous êtes entre de bonnes mains.
Vous n'aurez plus à souffrir,
car d'ici la fin de la semaine,
je vous ferai retrouver la santé.

20328



20332



20336



20340



20344



20348



20352



20356



20360



20364



20368



20372



20376



20380



20384



20388



20392



20396



20400



20404



20408



20412



20416



20420



20424



20428



20432



20436



20440



20444



20448



20452



20456



20460



20464



20468
S'esclavine et l'a mise jus,
Si a son baril mis desus.
A tant estes vos Roonel,
Quant vit Renart, mout li fu bel.
Bien le cuida adonmagier
Et de lui se cuida vengier
Du col qui li fu estenduz
La ou il fu par lui penduz.
Encor li pert la trace el col,
De quoi Renart le tint por fol.
« Dant rois, ce a dit li gaingnons,
Qar entendez a mes raisons.
Creez vos donc cel pautonnier ?
Il dit qu'il fu a Monperlier
Et en Salerne et si s'en vante,
Mes onques ne passa Valance,
S'est ore mires devenuz.
Pieça deüst estre penduz.
Or vos membre du grant outrage
Qu'il me fist en vostre mesage
Quant en la vingne me fist pendre ;
Bien en devez venjance prendre.
Mout me fist mal sa compaingnie,
Envers vos a sa foi mentie,
Je l'en apel de traïson,
Vez ci mon gage, je le don.
 — Sire, ce dist Renart, oez,
Cist mastins est mout desreez,
Il radote ou trop a beü
Ou il a tout son sens perdu.
Trois mois a bien, ce vos plevis,
Que ne fui mes en cest païs.
Se Roonel fu en meson,
Cel viel lecheor, cil gloton,
Ma fame est mout bele meschine,
Et si a non dame Hermeline,
Se il li quist honte et folie
Et ele sot tant de voisdie
Qu'el se venja del pautonier,
Ce ne fet pas a merveillier. »
Adonques s'est levez li chaz
Que Renart fist ja prandre au laz.
« Va ta voie, dist il, gainnon,
Dahez, sanz Noble le lion
Qui je sui hons et il mes sire,
Cui vos donna congié del dire
Tel goulee et tel estoutie,
Qant apelas de vilanie
Si haut baron con est Renart.
Par ma foi, tu es trop musart.
Le jor que tu fuz atrapez
Si con t'en ez ici vantez,
Passai je devant le plessié
Ou dant Renart ert herbergié.
Illec trovai dame Hermeline
Qui mout par est de franche orine,
Noveles li quis de Renart
Et el me dist, se Diex me gart,
Qu'il estoit en Salerne entrez
A tout .C. livres monneez
Pour fere afaitier la poison
De quoi dant Noble le lion
Peüst encor avoir santé.
Mout par en a son cors pené,
Bien savoit que mesire avoit
Grant mal de quoi il se douloit,
Ja soit ce qu'il nel deïst pas. »
Dist Noble : « Par saint Nicolas,
Tybert, vos dites verité,
Voire devant .I. mois passé.
 — Sire, dist Renart, il dist voir.
Or pouez bien de fi savoir
Que Tybert si me het de mort.
S'il en seüst vers moi le tort,
Certes il ne le celast mie,
Ainz me jujast, je n'en dout mie.
Mes preudons est et veritables
Et de sa parole est estables.
— Ce est, ce dist Noble, bien fait.
Tybert, lessiez ester cest plait.
Et vos, Renart, pensez de moi,
Si en prenez hastif conroi.
Ce que vos ferez fet sera,
Ja nus ne vos en desdira,
Ne ne dira ne plus ne mains.
Je me met du tout en voz mains.
J'ai .I. tel mal que ne voi goute,
Ja ne cuit veoir Pentecoste,
Se Diex n'en a de moi pitié.
Trop eüsse de la moitié
Du mal dont me sent si grevé,
Se il venist a Dieu a gré.
En la teste ai .I. mal si grant
Qu'il me semble, se Diex m'ament,
Qu'el me soit par quartiers fendue
Et si me trouble la veüe
Sovent si que je ne voi goute,
Si ai la bouche amere toute
Que riens nee ne m'a savor.
Par tot le cors ai grant dolor,
Le piz ai tel que a grant paine
Puis je a moi traire m'alaine.
Je ne vos puis la moitié dire
De la dolor qui me fait frire. »
Ce dist Renart : « Guariz serez
Ainz que tiers jor voiez passez.
Aportez moi .I. orinal,
Si verré la force du mal. »
Li orinaux fu aportez.
Noble est en seant levez,
Si a pissié plus que demi,
Et dist Renart : « Bien est ainssi. »
Lors le prent et au soleil va,
L'orinal sus en haut leva,
Mout le regarde apertement,
Torne et retorne mout sovent
Por voir s'il se torneroit.
Le cercle de ses humors voit,
Bien set, ce dist, et si le cuide
Que li rois a mestier d'aïde.
Au roi en vient et fet le baut :
« Sire, fait il, se Dex me saut,
Bien voi vos avez fievre agüe,
J'ai la poison qui bien la tue,
Sire roi, foi que je doi vos. »
Le braz prant et taste le pous,
Voit qu'il n'ert pas trop destrempez,
Sa main li met lonc le costez
Et sor le piz et sor le flanc
Et dist : « Sire, par saint Esblant,
A poi ne sui venuz trop tart.
En vostre mal covient esgart,
Se talent avez de guarir. »
Dist Noble : « Rien tant ne desir,
Bien voudroie de mon roiaume
Avoir donné, par saint Guillaume,
La moitié, que je fusse sains.
— Chaüz estes en bones mains,
Fet soi Renart, se vos volez,
Ja ne seroiz si adoulez
Que, ançois que past la semainne,
Ne vos face la teste sainne.
Comment Renart fut magicien C'est la branche Renart si com il fu mires (29)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire