samedi 8 juillet 2017

Renart médecin - La visite de Grimbert




Le roi est tellement bouleversé
T


ant fu li rois fort adoulez
que son sang ne fait qu'un tour,
la douleur lui donne mal au cœur,
et il se met à vomir du sang.
On le couche dans son lit,
mais après s'être un peu calmé,
il reste très agité et tremble de tous ses membres,
en proie à la fièvre quarte.
Sous l'emprise de la maladie,
il se dit qu'il va y perdre la vie.
Tout cela arrive autour de la saint Jean,
et va durer près de six mois.
Il fait venir des médecins de partout
pour le soulager de son mal,
il n'en reste plus un jusqu'à la mer.
Il en vient tellement, par monts et par vaux,
qu'on ne saurait dire combien.
Tant de comtes et de rois viennent aussi
rendre visite au roi malade,
qu'on ne saurait tous les nommer.
Tous les médecins accourent sans tarder
à la demande du roi,
mais aucun d'eux
ne réussit à le guérir de son mal.
Grimbert le blaireau, qui se trouve là,
se souvient alors de Renart
son cousin, qu'il sait très intelligent,
et se dit que s'il pouvait le réconcilier
avec le roi, cela lui mettrait du baume au cœur.
Il se met aussitôt en route,
avec l'intention de ne s'arrêter
que lorsqu'il l'aura trouvé.
Grimbert voyage toute la matinée,
si bien qu'au milieu de l'après-midi
après un dernier raccourci, il arrive
droit sur la forteresse
de Renart son cher cousin germain.
Renart, cette sale engeance,
est accoudé en haut de sa muraille,
il est content de voir Grimbert.
Sans plus attendre,
il ordonne de relever la barre
pour laisser entrer son cousin,
ce qui est fait sur-le-champ
par l'homme qui en reçoit l'ordre.
Grimbert entre tranquillement à l'intérieur
à pas mesurés,
puis, salue son cousin et ceux
qui sont avec lui.
Renart l'accueille chaleureusement,
en lui manifestant sa grande joie.
Grimbert dit : « Je dois vraiment
avoir une conversation avec vous.
Le roi Noble est torturé
par un mal qui le retient alité,
il se plaint et gémit toute la journée,
il est persuadé qu'il va mourir, et en plus,
il est très fâché contre vous.
Si vous pouviez le guérir,
vous retrouveriez son amitié, sans aucun doute.
Je suis venu ici pour cette raison, en cachette,
sans être vu de quiconque,
et sans que personne ne le sache. »
Renart se met à rire à ces mots,
et dit : « Cousin, dites-moi donc,
au nom de la fidélité que vous me devez,
pourquoi le roi est fâché contre moi,
qui m'a discrédité,
et qui m'a brouillé avec lui.
— C'est votre compère, je vous l'affirme,
répond Grimbert, qui vous a brouillé avec lui.
Ronel aussi vous a accusé,
ainsi que Brichemer, envoyé ici comme messager
pour son expérience.
Vous avez mal agi envers Ronel,
qui s'est retrouvé pendu dans la vigne
au fond d'un vallon,
vous méritez vraiment d'être blâmé pour ça.
Puis, vous avez fait battre Brichemer
par trois ou quatre chiens, je ne sais plus,
qui lui ont tellement arraché la peau du dos
qu'on y voit les os. »
Renart répond à son cousin :
« Voulez-vous dire qu'à cause d'Ysengrin,
de sa ruse et de ses manigances,
je me retrouve maintenant brouillé avec le roi ?
Le renégat ! honni soit qui mal y pense.
Mais, partez sans plus attendre,
je serai à la cour demain matin,
je me justifierai au sujet d'Ysengrin,
et je me présenterai devant le roi.
— Au nom de Dieu et de saint Germain,
fait Grimbert, je crois, Renart,
qu'il n'y a rien de mieux à faire, croyez-moi.
Faites-le sans-faute et sans tarder,
je m'en vais de ce pas, que Dieu vous garde. »
20036



20040



20044



20048



20052



20056



20060



20064



20068



20072



20076



20080



20084



20088



20092



20096



20100



20104



20108



20112



20116



20120



20124



20128

Que il en fu toz sanz mellez,
De la dolor q'au cuer li touche,
Le sanc li saut par mi la bouche.
Il est dedenz son lit couchiez,
Et quant .I. poi fu refroidiez,
Le cors li tremble, il se demainne,
Chaoit est en fievre quartainne.
Mout est sorpris de maladie,
Bien en cuida perdre la vie.
Ce fu entor la saint Jehan,
Si li tint pres de demi an.
Partout a fait mires mander,
N'en remest nus jusqu'a la mer,
Por lui alegier de son mal.
Tant en vint d'amont et d'aval
Que je n'en sai dire le conte.
Il i vint maint roi et maint conte
De tiex que je ne sai nomer
Por son malage regarder.
Trestuit i vindrent sanz delai
Par le conmandement le roi.
Onques n'en n'i sot nus venir
Qui du mal le peüst guarir.
Grimbert le tesson qui la fu
S'est de Renart aperceü
Son cosin qui sages estoit,
S'en foi acorder le pooit
Il en aroit au cuer grant joie.
Maintenant s'est mis a la voie
Et dist que mes ne finera
Jusqu'a tant que trové l'avra.
 Tant va Grimbert la matinee
Ançois que nonne fust sonnee,
En est venuz par une adrece
Trestout droit a la forterece
Renart son chier cousin germain.
Renart qui tant a male main
Si s'i fu as murs acoutez
Vit Grimbert, si en fu haitiez.
Tant tost sanz autre chose fere
Conmande la barre en sus trere
Por son cousin fere venir.
Maintenant ont fet son plaisir
Cil a cui il l'ot conmandé.
Es vos Grimbert dedenz entré
Tout belement pas avant autre,
Son cousin salue et maint autre
Qui estoient aveques lui.
Renart forment le conjoï
Et li fist grant feste et grant joie.
Dist Grimbert : « Grant talent avoie
De parler a vos une foiz.
Li rois Noble est si destroiz
D'un mal qui par le cors le tient
Dont chascun jor soupire et gient ;
Morir en cuide, ce sachiez,
Et il est mout vers moi iriez.
Se le pouïez respasser,
S'amor avrïez sanz fausser.
Por ce vieng ça tout coiement
Sanz estre veüz de la gent,
Ne onques nus hons n'en sot mot. »
Renart prist a rire a cest mot
Et dist : « Cousin, or me nonmez,
Par cele foiz que me devez,
Por qu'est li rois vers moi irez,
Por qui ai esté empirez,
Dites qui m'a mellez vers lui.
— Vostre compere, jel vos di,
Dist Grimbert, vos i a mellé,
Si vos a Rooniax blasmé
Et Brichemer qui el mesage
Fu envoiez si conme sage,
Et vos ovrastes vers lui mal
Quant Roonel dedenz le val
Feïstes en la vingne prandre,
Mout par en fetes a reprendre,
Et Brichemer feïstes batre
Ne sai a .III. chiens ou a .IIII.
Qu'il li ont escorchié le dos
Si que bien en perent li os. »
Renart ot parler son cousin :
« Distes vos que par Ysengrin,
Fet se il, sui mellez au roi
Par son engin, par son desroi ?
Malle pensa li renoiez.
Alez vos ent, trop delaiez,
Et g'irai a cort le matin
Si m'escuserai d'Ysengrin.
Devant le roi serai demain.
— Foi que doi Dieu et saint Germain,
Renart, fet Grimbert, par ma foi,
Ce est le miex que je i voi.
Or fetes, si ne delaiez,
Et je m'en vois, a Dieu soiez. »
Comment Renart fut magicien C'est la branche Renart si com il fu mires (29)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire