samedi 11 février 2017

Renart médecin - Noble est en colère




Seigneurs, si vous voulez bien vous taire maintenant,
S


e vos vos voulïez taisir,
vous pourrez alors entendre,
et retenir si vous avez bonne mémoire,
ce pan de l'histoire
de Renart et Ysengrin,
qui se sont faits une guerre sans fin.
Si vous me prêtez l'oreille,
vous allez entendre des aventures incroyables
de Renart, ce diable vivant.
Je suis impatient et enchanté à l'idée
de vous parler de Renart ici même,
sans tarder davantage,
car vous n'avez jamais rien entendu de tel
à son sujet, et sur Ysengrin le loup.
Ça se passe aux alentours de la Pentecôte,
quand seigneur Noble le lion
organise une de ses fêtes somptueuses.
Il y a quantité de bêtes dans l'assemblée,
le palais est plein à craquer.
Un paysan n'aurait pas osé y pointer son nez,
sous peine de se faire botter rudement dehors.
Il n'y en a pas un qui ne soit pas redouté,
haut placé ou de renom.
Il n'y a là que de grands barons
qui, pour honorer leur seigneur,
font une fête grandiose,
que l'on ne saurait décrire.
Il n'y en a pas un qui ne porte pas
un manteau de vair ou de petit-gris.
Mais, le châtelain de Valgris,
seigneur Renart, source de tant de maux,
n'est pas venu à la cour.
Il a pourtant été convié,
je le jure sur Dieu,
plus de dix fois, voire vingt,
mais, il n'est pas venu plus vite pour autant,
et ne viendra probablement jamais.
Le roi lui-même, a requis sa présence,
et s'il peut le prendre, il passera un sale moment
pour le mépris dont il a fait preuve.
Il leur dit ensuite : « Seigneurs, je me tourne vers vous
concernant Renart, ce sale traître,
que j'ai pourtant convoqué,
et je vous demande de ne pas me priver
de vos bons conseils, si vous en avez.
Je vous prie, je vous commande même,
vous que je considère comme ma famille,
de le juger au plus vite, selon le droit et la raison,
pour le mépris qu'il affiche.
Ensuite, je vous dirai pourquoi,
si vous le souhaitez,
je vous ai tous conviés ici. »
Une fois son discours terminé,
chacun baisse sa tête,
l'air sombre et pensif
suite à cette annonce.
Personne n'ose murmurer,
chacun laisse la parole à l'autre,
chacun se tait, chacun se méfie,
chacun fait mine de prêter l'oreille.
Si l'un d'eux émet un jugement sur Renart,
qui lui cause quelque nuisance,
il sait que ce dernier s'en prendra à lui,
car il ne s'en privera certainement pas
dès qu'il en aura l'occasion.
Chacun le sait avec conviction,
et tous sont donc bien embêtés.
Mais, Ysengrin se lève,
lui, à qui Renart a joué tant de tours.
Honte à lui s'il ne se venge pas maintenant,
car il ne retrouvera jamais une telle occasion.
Ysengrin dit : « Sire, s'il vous plaît,
écoutez ce que j'ai à dire.
Je suis votre vassal, et vous êtes mon roi,
je me dois donc de vous conseiller.
Quant à ceux qui se rangent du côté de Renart,
ils ne devraient pas s'en étonner,
mais feraient mieux de m'écouter.
Et, comme personne ne se dévoue,
je vais moi-même vous dire la vérité.
Sire, fait Ysengrin, écoutez
mon avis comme vous le demandez,
il est à prendre avec beaucoup d'égards.
À mon humble avis,
que saint Léonard me vienne en aide,
Renart a très mal agi envers vous
en transgressant votre ordre
de cette façon.
Puisqu'il ne daigne pas venir à vous,
qu'il lui arrive donc malheur !
C'est sûr, il vous a fait là un grand outrage,
ce vaurien, ce bandit, cette bête puante.
Vous l'avez convoqué, il y a un mois déjà,
mais il a si peu d'estime pour vous,
qu'il n'a pas daigné s'excuser,
ni demander un ajournement ou un délai.
Sire, vengez-vous donc
pour tout le mépris, l'infamie,
et la honte qu'il vous fait.
Je dis, qu'au nom du droit, et sans autre forme de procès,
vous devriez saisir ses terres,
pour en profiter à votre guise,
et le mettre en prison,
sans accepter aucune monnaie d'échange,
afin que personne ne suive son exemple. »
18800



18804



18808



18812



18816



18820



18824



18828



18832



18836



18840



18844



18848



18852



18856



18860



18864



18868



18872



18876



18880



18884



18888



18892



18896



18900


Seignors, ja porrïez oïr,
S'estïez de bone memoire,
Une partie de l'estoire
Si con Renart contre Ysengrin
Guerroierent jusque en la fin.
Se vos me prestez vos oreilles,
Ja orrïez dire merveilles
De Renart qui est vis maufez.
Tout sui espris et eschaufez
De Renart dire en tel endroit
Sanz delaiement orendroit,
Einz n'oïstes en si bon lieu
De lui et d'Ysengrin le leu.
 Ce fu entor la Pentecoste,
Iceste feste qui tant coste,
Que dant Noble tenoit sa feste.
Assemblé i ot mainte beste
Trestout le palés en fu plains.
La n'osast pas estre vilains,
Qar laidement i fust boutez.
N'en n'i ot nul ne fust doutez
Et de haut pris et de haut non.
N'i avoit se haus barons non,
Que por aorer lor seignor
Fesoient feste la grenor
Que nus hons deviser seüst,
Ainz n'i ot celui qui n'eüst
Robe ou de vair ou de gris.
Mes li chastelain de Valgris,
Dant Renart de cui tant mal sort,
Si ne fu pas venuz a cort.
Neporquant si fu il mandez,
Voire par Dieu, et demandez
Plus de .X. foiz, voire de .XX.,
Onques por ce plus tost ne vint,
Ne ja qu'il puisse n'i vendra.
Mes li rois tantost le manda,
Sel puet tenir, n'avra respit,
Por ce que il l'a en despit,
Lors dist : « Seignors, a vos me claim
De Renart dont j'ai tant reclaim,
Cel traïtor, cel deputaire.
Nel devez pas celer ne taire
Le bon conseil, se le savez.
A vos conme a mes privez
Pri et conmant que orendroit
Le me jugiez et selonc droit
Du despit et selonc raison.
Aprés vos dirai l'achoison,
S'il vos plest et vos conmandez,
Por coi vos ai ci touz mandez. »
 Quant il a sa raison finee,
Chascun a la teste enclinee.
Mout sont forment pensis et morne
Du jugement trestoz a orne.
N'i ot .I. seul qui osast grondre,
Li .I. lesse l'autre respondre.
Chascun se test, chascun se doute,
Chascun oreille et escoute.
S'il font sor Renart jugement
Qui li tort a nul nuisement,
Bien set que honte li fera ;
Ja si bien ne s'i gardera,
Se il en puet le lieu avoir.
Ice sachent il tout de voir,
S'en est chascun en grant destrece.
Maintenant Ysengrin se drece
Cui Renart ot fet mainte guenche.
Or est honiz s'il ne se venche,
Que ja mes n'en avra tele aise.
Dist Ysengrin : « Rois, or vos plaise
A escouter que je voil dire.
Je sui vostre hons et vos mes sire,
Por ce si vos doi conseillier ;
Si ne s'en doivent merveillier
Cil qui devers Renart se pendent,
Mes or escoutent si entendent.
Quant autre ne s'en velt movoir,
Je m'en iré par mi le voir.
 Rois, fet Ysengrin, entendez
Du jugement que demandez,
Il i afiert mout grant esgart.
Mes moi semble de moie part,
Et si m'aït saint Lienart,
Que mout vos a mesfet Renart
Quant il vostre conmandement
A trespassé sifaitement
Que il ne daingne a vos venir :
Mout l'en doit bien mesavenir.
Certes grant honte vos a fete
Cil garz, cil lerres, cele sete.
Mandez l'avez bien .I. mois a,
Mes onques tant ne vos prisa
Qu'il vos daingnast contremander,
Ne jor ne respit demander.
Rois, or en prenez la venjance
Por le despit, por la vitance,
Por la honte que il a fait.
Je di par droit sanz autre plait
Que sa terre faites saisir,
Si en faites vostre plaisir,
Ou le faites metre em prison.
Ja n'en doit avoir raençon,
Que li autre ne s'i amordent. »
Comment Renart fut magicien C'est la branche Renart si com il fu mires (29)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire