lundi 21 décembre 2015

Renart jardinier du roi - La touche de l'artiste




Le roi Noble est très content,
M


out fu li rois Nobles haitiez,
car une fois paré
de la crête et de la nuque,
ça ressemble pour la première fois à un con.
« Renart, dit-il, si on cherchait à la ronde,
ou même dans le monde entier,
on ne trouverait pas d'homme aussi sage
que toi à ton âge.
Je me demande vraiment d'où te vient
ce bon sens, et toutes ces idées,
que tu nous as données jusque-là.
— Sire, laissez donc cela,
assez de discours,
certes, vous avez commencé un con,
mais il y a encore à faire.
— Comment cela, Renart, n'est-il donc pas terminé ?
— Non, et de loin. — Dis-moi pourquoi.
— Volontiers, sire, ma foi,
il lui manque une barbe, car s'il en avait une,
il serait bien plus beau et beaucoup plus convenable.
— Dis-moi donc à quoi cela servirait
de lui mettre une barbe ?
— Sire, elle recouvrirait le con
qui s'affiche là en plein milieu sans retenue,
avec cette crête et cette peau.
Sire, quoi qu'il en soit,
si vous voulez bien me faire confiance,
la barbe devra être mise par-dessus.
Les paysans, qui n'y connaissent rien,
croiront à cause de la barbe
que c'est l'entrée d'un puits profond
bouchée par un buisson.
Car, comme on le voit souvent,
après une chute dans un puits
les paysans mettent une haie tout autour,
pour éviter aux bêtes de tomber dedans.
C'est ce qu'ils croiront trouver ici,
et ils n'oseront jamais s'en approcher.
Les gens bien élevés, qui eux s'y connaissent,
ne s'en détourneront pas à cause de la barbe,
au contraire, clercs, bourgeois et chevaliers
l'apprécieront encore plus.
— Renart, je vois parfaitement
que tu me conseilles des plus loyalement,
et sache en toute vérité
que je suis prêt à payer de ma personne
pour que cette barbe y soit mise,
quelque soit l'endroit où elle se trouve.
— Pour trouver une barbe,
vous n'aurez même pas besoin de bouger
de chez vous
si vous voulez bien m'en croire,
foi que je dois à Hersent mon amie,
ça sera fait avant l'heure de complies.
Seigneur Ysengrin est ici,
je l'ai vu ce matin même, assis
dehors devant la porte,
sa grosse tête toute poilue
conviendra parfaitement à nos besoins.
— Dieu, dit le roi, quel conseiller !
je ne connais pas d'égal sur cette terre.
Va donc lui ouvrir la porte.
— Volontiers, sire », répond Renart,
qui n'est ni un trouillard, ni un mou,
et va vite lui ouvrir la porte.
Ysengrin n'est pas en train de dormir,
et il saute sur ses pattes, sans faire mauvaise grâce,
quand il voit la porte ouverte.
Il se jette à l'intérieur à toute allure,
et va dans le palais au-devant du roi.
Mais, à la vue de Chantecler sans sa crête,
et Brichemer sans nuque,
il est saisi d'une grande peur, n'en doutez pas.
Même pour tout l'or de Pavie,
il voudrait ne pas se trouver ici,
et aimerait mieux être entre les mains des Turcs
qu'avec Renart son ennemi.


16272



16276



16280



16284



16288



16292



16296



16300



16304



16308



16312



16316



16320



16324



16328



16332



16336



16340



16344
Quant le con fu apareilliez
De la creste et du chaanon ;
Adont primes sembla ce con.
« Renart, dist il, en tot le monde,
Qui cercheroit a la reonde,
Ne troveroit honme si sage
Conme tu es de ton aage ;
Mout me merveil dont si grant sens
T'est venu ne si grant porpens
Conme je t'oi ci deviser.
— Sire, de ce lessiez ester
Qu'asez avez de ce plaidié ;
.I. con avez ci conmencié,
Mes il n'est mie encore fez.
— Conment, Renart, n'est il dont fez ?
— Nenil d'assez. — Di moi por qoi.
— Volentiers, sire, par ma foi ;
Barbe li faut : se barbe eüst,
Mout biax et miex seant en fust.
— Or me di donques que vaudroit
La barbe, qui la li metroit,
— Sire, ele couverroit le con
C'on voit emi tout a bandon
Et cele creste et cel couine.
Sire, conment que il aviengne,
Se mes conseuz en est creüz,
La barbe ert mise par desus.
Vilain qui ne s'i connoistront,
Por sa barbe bien cuideront
Que ce soit d'un haut puis l'entree
Qui d'un buisson soit estoupee ;
Qar mainte foiz a on veü,
Quant en .I. puis est on cheü,
Li païsant entor le haient
Que les bestes dedenz ne chaient ;
Autel cuideront cil trover,
Ja n'i oseront habiter.
Cortoise gent qui ce savront
Ja por la barbe nel lairont,
Ainz l'avront il assez plus chier
Clerc et borjois et chevalier.
 — Renart, je voi bien et entent
Que me conseillés loiaument ;
Or sachiez bien de verité
Que ainz m'avra du cors costé
La barbe qu'ele n'i soit mise,
En quel terre qu'ele soit prise.
— Se la barbe volez avoir,
Ja ne vos en covient movoir
De ci dedenz vostre meson.
Se croire volez ma reson,
Foi que je doi Hersent m'amie,
C'ert fet ainz ore de complie,
Qar ceanz est sire Ysengrin ;
Je le vi seoir hui matin
La defors devant cele porte ;
Une grantdisme hure aporte,
Bone sera a tel mestier.
— Diex, dist li rois, quel conseillier !
En tot le mont ne sai son per ;
Va li la porte desfremer.
— Volentiers, sire », dist Renart,
Qui n'ert mie lenz ne coart ;
Lors li desserre le postis.
Ysengrin n'est pas endormis,
Saut sus, ne fet pas chierre morte.
Quant vit overte fu la porte,
Laienz se fiert tout a eslais,
Devant le roi vient el palais.
Quant sanz creste vit Chantecler
Et sanz chaanon Brichemer,
Peor ot grant, n'en doutez mie,
Por tot l'or qui est en Pavie
Ne s'i vosist estre enbatuz ;
Miex amast estre entre les Turs
Q'avec Renart son anemi.
Comment Renart a parfait le con C'est la branche come Renart parfist le con (27)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire