samedi 21 novembre 2015

Renart jardinier du roi - La peau du cerf




Le roi, qui n'est point paresseux,
L


i rois ne tint mie perece,
se redresse prestement à l'arrivée de Renart.
Il l'assoit à côté de lui
car ils sont bons amis.
Le roi tient une bêche
qui lui sert à faire des cons,
car il n'a rien d'autre à faire,
mais ceux qu'il fait ne sont vraiment pas beaux.
Une fois la terre fendue en forme de plaie,
avec sa bêche large et tranchante,
ils n'en restent pas moins grands et hideux,
car ouverts de la sorte,
et longs d'un bon demi-mètre,
ils ne ressemblent pas bien à une fente.
Renart, très surpris,
interpelle le roi Noble,
et lui demande pourquoi cette ouverture,
si laide et sombre,
a été faite aussi grande,
car jamais de son vivant,
il n'a vu de plaie sans fond,
qui de plus, ne ressemble en rien à un con.
« Renart, lui répond le roi,
vous n'êtes ni sage, ni courtois,
à blâmer ce que tout le monde
demande à genoux pour le servir,
car c'est un con que j'ai fait ici.
— Sainte Marie, et les autres sont-ils
tous aussi laids que celui-ci ?
— Ma foi, que Dieu me prête vie et santé,
ils sont tous frappés du même coin,
fendus avec cette bêche. »
Renart répond en souriant :
« Seigneur, je n'en dirai pas plus,
car un homme ne doit aucunement blâmer un con.
On pourrait toutefois l'améliorer,
seigneur, si vous voulez bien m'en croire.
— Comment cela, Renart ? — Vous pourriez prendre
un cou de cerf, fort et solide,
et une fois écorché,
placer la peau en travers
en la collant bien avec de la poix
pour combler la plaie.
Le cuir serait cousu
pour y faire deux trous plutôt qu'un,
ce qui serait beaucoup moins hideux.
Celui du dessus serait le con
et celui du dessous, le plus rond,
serait le trou du cul, comme il se doit,
puisqu'il doit se situer vers l'arrière. »
Le roi ne dit rien, le regarde,
et se dit en lui-même,
qu'avec le con placé vers le haut,
et le cul vers le bas,
ainsi que Renart le recommande,
la chose serait nettement améliorée.
« Renart, répond-il, tu dis vrai,
tu es vraiment d'un grand savoir,
tu as complètement raison.
Mais je ne sais pas où trouver
un cou de cerf pour le mettre là,
je n'en ai jamais vu dans le coin. »
Renart se réjouit en entendant cela :
« Vous vous inquiétez pour rien,
j'en ai vu un grand et gras
de l'autre côté de la porte,
et il y a longtemps qu'il serait entré ici,
si elle était ouverte. »
Le roi se redresse rapidement,
se dirige vers la porte,
et l'ouvre aussitôt.
Brichemer, qui attend son procès,
voyant l'entrée libre,
bondit à l'intérieur, la tête droite,
sans attendre ses compagnons.
Le roi va satisfaire son attente,
il le saisit par les cornes d'une main,
et de l'autre, lève une grosse massue
qu'il lui assène en plein sur la tête.
Renart le roux est à la fête
quand il le voit à genoux :
« Tuez ce coquin, dit-il,
qui n'a jamais passé un jour de sa vie
sans nuire à autrui.
Il y a longtemps qu'il aurait dû être occis,
s'il y avait une justice dans ce pays. »
Avec un couteau pointu, le roi
sépare la tête du cou,
taille la peau de la nuque,
et la met en travers du con.
Il la fixe bien à renfort de ciment,
ce qui est bien utile, car il tend
si fort qu'il s'en faut de peu
que les trous ne deviennent qu'un seul.
« Renart, mon cher ami, fait le roi,
j'ai fait ce que tu m'as expliqué,
et jamais de ma vie,
je n'ai fait de chose d'une telle valeur. »
Renart voit que cela plaît au roi,
sachez qu'il est tout content
que le roi s'accorde
à suivre ses conseils.
16052



16056



16060



16064



16068



16072



16076



16080



16084



16088



16092



16096



16100



16104



16108



16112



16116



16120



16124



16128



16132



16136



16140



16144



16148



16152
Contre Renart mout tost se drece,
Si l'a dejoste lui assis,
Car il estoit mout ses amis.
Li rois une besche tenoit,
Qui d'autre mestier ne servoit
Que de cons fere seulement ;
Mais nes fesoit ne bel ne gent,
Qar quant la plaie avoir fendue
De la besche grant et molue,
Si remanoit hideuse et grant ;
Ne ja ne reclosist nul tens
Que demie aune a grant mesure
Ne pareust bien la fendeüre.
Renart mout s'en esmerveilla,
Le roi Nobles en apela,
Demanda de cele overture
Qui si estoit laide et oscure,
Por qoi l'avoit fete si grant ;
Qar onques mes en son vivant
N'avoit veü plaie sanz fonz,
Ne ne resembloit mie conz.
« Renart, ce respondi li rois,
N'estes pas sages ne cortois,
Qui blasmez ce que tot li mons
Sert et requiert a genoillons ;
Ce est .I. con que j'ai ci fait.
— Sainte Marie, sont si lait
Tuit li autre conme cist est ?
— Oïl, se Diex santé me prest,
Que tuit sont en .I. coing feru
Et de ceste besche feru. »
Renart respont en sorriant :
« Sire, je m'en teré a tant
Que nus hons ne doit cons blasmer ;
Mes mout i porroit amender,
Sire, se vos m'en creüssiez.
— Conment, Renart ? — Vos preïssiez
.I. col de cerf fort et tenant
Qui escorchiez fust maintenant,
Sel meïssiez tout a travers
A poiz et a gluz bien aers,
Que la plaie fust departie
Et de cest cuir estroit lacie,
Ne fussent mie si hedeus
Li dui pertuis con li .I. seul ;
Cil de deseure fust li cons
Et cil desouz, li plus reons,
Fust cus par itele maniere
Que li cus doit aler derriere. »
 Li rois se tut, si l'esgarda ;
Enz en son cuer se porpensa
Que se li cons aloit desus
Par qoi desoz refust li cus
Si con Renart li ensaignoit,
La chose mout amenderait.
« Renart, dist il, tu me diz voir ;
Mout par es plains de grant savoir,
Qanque tu diz est veritez.
Mes je ne sai ou fust trovez
Le col de cerf qui la fust mis,
Ainz n'en vi nul en cest païs. »
Renart l'entent, mout en fu liez :
« De folie vos esmaiez ;
A cele porte la defors
En vi ge .I. et grant et gros ;
Pieça qu'il fust çaiens entrez,
Se li postis fust desfremez. »
Li rois mout tres tost se dreça
Et vers la porte en ala,
Si l'a ouverte maintenant.
Brichemer, qui son plet atant,
Voit que delivre estoit l'entree ;
Laiens se fiert teste levee,
Ainz compaingnon n'i atendi.
Li rois les trives li rendi ;
Par les cornes as mains le prent,
Une grant maçue destent,
Si l'en donna par mi la teste.
Renart li rous en ot grant feste,
Quant il le vit agenoillier :
« Tuez, dist il, cest pautonnier,
Qui onques jor de son aage
Ne vesqui sanz autrui donmage ;
Pieça qu'il deüst estre ocis,
Se droit alast par cest païs. »
Li rois tint .I. coutel a pointe,
Du col a la teste desjointe,
Se tailla fors du chaanon,
A travers l'a mis sor le con ;
Bien l'atacha a fort ciment.
Bien est mestier que tot jors tent
Si durement que par .I. pou
Ne reviengnent a .I. li trou.
« Renart, fait li rois, biax amis,
Fait ai ce que tu m'as apris ;
Or sai de voir a mon vivant
Ne fis chose qui vausist tant. »
Quant Renart voit que au roi plest,
Sachiez que mout joiant en est
De ce que li rois s'acordoit
A ce que il li ensaignoit.
Comment Renart a parfait le con C'est la branche come Renart parfist le con (27)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire