« Mon cher frère, fait-il, dis-moi tout ! tu peux confesser tes péchés, je suis tout ouïe. — Volontiers seigneur, dit Renart. J'ai été pendant neuf mois entiers parjure et excommunié. Mais ce n'est pas un gros péché, car jamais l'excommunication ne causerait la damnation de mon âme. Seigneur, j'ai été sodomite, je suis un hérétique avéré, j'ai été publicain, et renégat plus de sept ans. J'ai donc beaucoup à vous raconter. J'aurais volontiers pris la haire pour devenir un moine blanc, mais j'ai une douleur aux flancs qui chaque jour, sans relâche, me prend vingt ou trente fois. Et sachez en toute vérité, que ni moine blanc ni moine noir ne se soucie de son prochain s'il n'est saint, clerc ou chapelain. J'ai aussi un gros problème qui m'empêche de devenir moine, je ne sais pas parler latin, et j'aime bien manger le matin. Je suis incapable de jeûner, d'épandre le fumier, de ramasser, ou de faire tous les travaux qu'ils font, même pour tout l'or du monde. Et puis j'ai la croupe trop fragile, des idées folles et la mine désinvolte, qui trop souvent me causeraient d'être battu, alors je n'ose pas m'engager dans l'ordre. Cordieu, puisqu'on y bat, il faut donc être fou pour s'y précipiter. Les moines noirs sont trop tourmentés, ils n'ont jamais ni bien ni aise, et sont soumis à de trop grandes contraintes. Même l'abbé qui les dirige, se fait battre par-derrière, sur le dos, quand il fait une folie. Ils ont vraiment tort de faire ça, au lieu d'organiser une séance de baise trois fois par semaine, l'ordre en serait beaucoup plus sain. Et quand ils auraient sauté la fille, et qu'elle aurait le petit brun bien battu, ils la mettraient hors du cloître, jusqu'au moment de copuler à nouveau. Mais s'ils forniquaient trop souvent, le couvent ne serait que vacarme, et elle ne pourrait supporter le châtiment, car les moines sont de grands débauchés. Ils la briseraient de toute part, et elle ne tiendrait pas longtemps. Il se pourrait bien aussi qu'un grand malheur leur arrive, qu'ils se mettent à se battre entre eux, et même à s'entre-tuer. Car chacun voudra baiser le premier, les vieux comme les jeunes, les domestiques comme les maîtres. Mais il ne faudrait pas que cela arrive, ça ne serait pas raisonnable car la maison serait blâmée, et l'ordre discrédité, il ne faut donc pas les tenter. L'ordre des moines blancs est si rude, que personne n'y entre sans finir par y mourir, à force de jeûner et de veiller, de chanter et de psalmodier. C'est ce que disent ceux qui y ont été, mais je ne l'ai pas vérifié moi-même. J'ai entendu Ysengrin s'en plaindre, lui qui est beaucoup plus grand et fort que moi en tous cas, il m'a dit qu'un méchant valet l'a trop battu en plein chapitre pour avoir mal lu l'épître, et l'a laissé pour mort. Il s'en est tiré à grand-peine, et n'a jamais eu pire journée. Même si on lui donnait tout l'empire, ou si on le faisait roi du monde et de tous les gens qui y sont, il ne s'arrêterait pas dans l'abbaye, car il l'a vraiment prise en haine. Alors comment pourrais-je y entrer moi qui ne peux supporter aucun mal, et qui ne peux me passer d'Hersent et de son trou ? Un trou ? Que dis-je, c'est bien plus que ça, c'est une merveille que l'on n'ose nommer. Par le seul fait d'y repenser, tous mes membres en frissonnent, et ma peau se hérisse. Par ma tête, ce n'est pas une blague, car il n'y pas de plus noble nom en ce bas monde que celui de con. Mais je me demande pourquoi je dis cela, car c'est aussi lui qui tue le plus les hommes, ou qui a vite fait de les pousser au mal quand il veut les rendre mauvais. Mais s'il veut les aider, pas la peine d'en faire tout un discours, il lui donne en un jour plus de bonheur, de joie et d'amour que bouche d'homme ne saurait dire. Le con est le plus souverain des seigneurs qu'on puisse trouver dans le monde. Ça n'est plus à démontrer, car nombreux sont ceux qu'il a protégés à leur grande surprise. On ne peut éteindre le feu de la plaie sans en atteindre le fond, et si la plaie ne peut être prise, elle ne se resserre jamais et dure éternellement, car c'est une plaie sans salut, perdue pour cause de malveillance, malheur à qui s'en plaindra. Ne croyez pas que ce sont des histoires ! Je ne voudrais pas être abbé, si Hersent n'était pas abbesse, intendante ou prieure, ou placée dans un endroit hors de toute juridiction, afin d'obtenir toutes ses faveurs, et elle de profiter de moi, car l'ordre est bon et beau, qui est fait de mâles et de femelles. » | 12900 12904 12908 12912 12916 12920 12924 12928 12932 12936 12940 12944 12948 12952 12956 12960 12964 12968 12972 12976 12980 12984 12988 12992 12996 13000 13004 13008 13012 13016 13020 13024 13028 | « Biau frere, fet il, or me di ! Tes pechiez puez tu regehir, Et je sui toz prez de l'oïr. — Sire, dist Renart, volentiers : J'ai bien esté .IX. mois entiers Parjures et escumeniez. Mes ce n'est mie grant pechiez : Ja por escumenacion N'avra m'ame dampnation. Sire, j'ai esté sodomites, Encore sui je droiz herites ; Si ai esté popelicans, Et renoiez plus de .VII. ans. Assez vos avroie a retrere, Volentiers preïsse la here, Si devenisse moines blans ; Mes j'ai .I. mal par mi les flans Qui chascun jor par droite rente Me prant .XX. foiees ou .XXX. Ice sachiez vos tot de voir Que blanc moine ne moine noir N'ont cure d'onme, s'il n'est sains Ou s'il n'est clers ou chapelains. Et si ai je si grant essoine Que je ne puis devenir moine ; Ne si ne sai parler latin, Si menjus volentiers matin. Je ne porroie jeüner, Ne fiens espandre n'aüner Ne fere les oevres qu'il font, Qui me donroit trestot le mont. Si ai trop la croupe legiere Et fol talent et fole chierre, Qui mout sovent me feroit batre, Por ce ne m'os en l'ordre embatre. Par le cuer bieu, puis qu'en i bat, Dont est il fox qui s'i embat. Moine noir sont trop en malese, Il n'avront ja ne bien ne ese, Trop sont tenu en grant destresce ; Nis lor abé qui les adresce Batent il bien le dos deriere, Quant il fet une fole chierre. De ce font il certes mout mal Quant il ne font .I. general De foutre .III. foiz la semainne : Si en fust l'ordre assez plus sainne, Et quant il eüssent foutu Et ele eüst bruniau batu, Si la meïssent hors du cloistre Tant que il fust saison de croistre. Se il foutoient trop sovent, Il en sordroit noise en covent ; Si n'en porroit soufrir la painne, Que trop sont lechierre li moine. Il la debriseroient toute Si que ja mes ne tendroit goute. Et si porroit bien avenir Que grant mal en porroit venir, Que il entre eus se combatroient, Espoir si s'escerveleroient. Si voudroit chascun foutre avant, Aussi li viel con li enfant, Et li serjant conme li mestre. Mes ice ne porroit pas estre, Et si ne seroit pas reson Que blasme en avroit la meson ; S'en seroit empoirie l'ordre, Por ce ne lor fet nul amordre. Et la blanche par est si fort Que nus n'i entre ne soit mort De jeüner et du veillier, Du chanter et du verseillier ; Ce dient cil qui ont esté Que je n'en sai la verité. Mes j'en oï Ysengrin plaindre, Qui est assez plus fort et graindre Que je ne sui bien les .II. pars, Qui me dit que .I. mavez gars L'avoit tant batu en chapistre Por ce qu'il failli a l'espistre Qu'il le laissa conme por mort. A mout grant painne s'en estort, Ja mes n'ert jor qu'il n'en soit pire. Qui li donroit tout cest empire Et le feroit seignor du mont Et de toute la gent qui sont, N'aresteroit en l'abaïe, Qar durement l'a enhaïe. Et je conment i enterroie, Qui nul mal soufrir ne porroie, Et qui consieurrer ne me puis De Hersent ne de son pertuis ? Pertuis ? Je ment, ainz est grant chose ; C'est merveille que nomer l'ose, Et por ce seul que il m'en membre, M'en fremissent trestuit li membre Et herice toute la char. Por mon chief ce n'est mie eschar, Que ce est li plus nobles nons Qui soit en cest siecle que cons. Merveilles est quant je le nonme : C'est la riens qui plus ocist honme, Et qui plus tost le chace a mal Des qu'il le velt torner a mal. Et des qu'il le velt aïdier De ce n'estuet mie plaidier : Il li done plus en .I. jor De bien et de joie et d'amor Que bouche d'ome ne puet dire. Cons est li plus soverains sire C'on puist en tot le mont trover. Ce n'est pas ore a esprouver, Que maint en ont esté gari Qui mout estoient esbahi. L'en ne porroit la plaie estaindre, Qar l'en ne puet au fons avaindre, Et se la plaie n'est atainte, El n'ert ja mes nul jor estrainte, Ainz durra pardurablement, Qar c'est plaie sanz finement Et qui par mauvestié perdra ; Mal dahez ait qui l'en plaindra. Ne cuidiez pas que ce soit fables ; Je ne voudroie mie estre abes, Se Hersent n'estoit abeesse Ou ceneliere ou prioresse, Ou el ne fust en tel leu mise Ou ele fust fors de justice ; Q'eüsse de lui toz mes bons Et ele de moi toz les sons ; Qar mout est l'ordre bone et bele Qui est de male et de femele. » |
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