dimanche 13 septembre 2015

Le duel de Renart et d'Ysengrin - Bernard le sauveur




Les parents de Renart ont grand-honte.
L


i parent Renart ont grant honte ;
Quant à Noble, il ne veut plus en entendre parler,
et commande qu'on le pende.
Tibert le chat lui bande les yeux,
et Ronel lui lie les poings,
ils le tiennent à leur merci.
Voici Renart qui revient à lui,
il aurait vraiment de la chance
s'il parvenait à s'échapper de leurs mains,
mais il n'ira plus trahir quiconque.
Ah ! si vous entendiez l'agitation de la cour,
tous se précipitent pour le mettre à mort.
Afin de sauver sa peau, Renart
implore qu'on le laisse partir,
car il doit confesser
tous les péchés dont il se souvient.
Ils font alors venir Belin
suite aux supplications de son cousin
mon seigneur Grimbert le blaireau,
dont le cœur est noyé de chagrin.
Renart lui fait sa confession,
et l'autre lui inflige une pénitence
pour tous les péchés qu'il a faits,
et pour avoir offensé Dieu.
Alors que Renart se confessait,
voici seigneur Bernard
qui arrive de Grandmont.
Il trouve Renart pieds et poings liés,
qui se lamente et pleure bruyamment,
maudissant et invectivant Ysengrin.
Il demande à ce dernier
ce que le roi a ordonné :
« Eh bien, cher seigneur, qu'il soit pendu au plus vite,
et que personne ne s'y oppose. »
Quand le frère entend ce qu'il lui dit,
il est très peiné
car il est d'une grande bonté d'âme,
et se dit que Renart n'est pas si mauvais.
Il voit bien l'état dans lequel il est,
et en éprouve un tel chagrin,
tout comme Grimbert le blaireau
et Épinard le hérisson,
qu'il réclame seigneur Renart,
pour en faire un moine dans son abbaye.
Il va vers Noble tranquillement,
et le salue avec courtoisie.
Noble se lève
car il ne connaît pas de frère qu'il aime autant,
et le fait s'asseoir à côté de lui.
Frère Bernard le supplie
de bien vouloir consentir, au nom de Dieu,
à lui laisser Renart sain et sauf.
Noble écoute le frère :
« Par Dieu, sire, vous devez le faire.
On ne peut aller à Dieu tout-puissant
sans être disposé à pardonner.
Jésus Christ lui a fait grâce de mourir,
vous devez lui porter secours.
Permettez-moi de vous donner ce conseil,
et de laisser Renart partir.
Ayez pitié du pécheur
pour l'amour de Dieu. »
Il supplie instamment l'empereur
de lui confier Renart par amitié :
« C'est pour cela que je suis venu, fait-il,
je vous prie de ne pas le pendre,
et de me laisser l'emmener.
Puisse Dieu vous récompenser !
Donnez-le moi pour servir Dieu
qui est mort pour nous,
et a souffert sur la croix.
Vous devez lui pardonner aussi.
J'en ferai alors un moine cloîtré,
il deviendra honnête homme, sachez-le bien.
Remettez-le moi, au nom de Dieu,
car si vous le faites pendre,
vous n'en tirerez jamais aucun honneur.
Dieu a pitié du pécheur,
pourvu qu'il se confesse et se comporte bien,
car il sera sauvé, je n'en doute point.
Vous ne pouvez donc pas me le refuser,
donnez-le moi de grâce. »


15500



15504



15508



15512



15516



15520



15524



15528



15532



15536



15540



15544



15548



15552



15556



15560



15564



15568



15572



15576

Noble n'en velt oïr le conte,
Ainz conmande que l'en le pende.
Tybert li chaz les eulz li bende
Et Roonel les poins li lie ;
Bien ont Renart en lor baillie,
De pasmoisons est revenuz ;
Bien li en seroit avenuz,
Se de lor mains pouoit partir ;
Ja mes n'iroit honme trahir.
Toute la cort oïssiez bruire,
Mout se hastent de lui destruire.
 Renart, por sa vie tenser,
Prie que l'en le lest aler,
Qar a regehir li covient
Les pechiez dont il li sovient.
Lors li firent venir Belin
Par la prïere son cosin,
Le tesson, mon seignor Grimbert ;
De grant duel a le cuer covert.
Renart se fist a lui confés,
Et cil l'en a chargié son fes
Selonc les pechiez qu'il a fes,
Dont il a envers Dieu mesfez.
Si con il confessoit Renart,
A tant es vos sire Bernart
Qui de Grant Mont fu repairiez.
Renart trove qui fu lïez ;
Mout se demente, forment plore,
Ysengrin maudit et deveure ;
Enquis li a et demandé
Que li rois en a conmandé :
« Biau sire, que tost soit penduz,
Par nului ne soit desfenduz. »
Quant li frere ot que il li dit,
Ne l'en pesa mie petit,
Qu'il ert de grant franchise plains,
Et voit que pas n'estoit vilains.
Renart l'a bien aparceü
Au grant duel qu'il en a eü,
Que mainne Grimbert li tessons
Et Espinars li heriçons,
Que dant Renart demandera,
En sa meson moine en fera.
La ou vit Noble belement,
Le salue cortoisement.
 Noble s'est levez en estant,
Car ne set frere qu'il aint tant,
Dejoste lui l'a asegié.
Frere Bernart li a proié
Que por Dieu otroit, s'il li plest,
Que Renart sain et sauf li lest ;
Et Noble regarda le frere :
« Por Dieu, sire, le devez fere ;
Ne puet aler a Dieu le grant
Qui ne pardonne maltalent.
Jhesu Crist pardonna sa mort,
A lui devez prandre confort.
Itel conseil vos voil donner
Que vos lessiez Renart aler ;
Aiez merci du pecheor,
Se vers Dieu as aucune amor. »
Mout deprie l'empereor
Que Renart li doint par amor :
« Por ce, fait il, sui je venuz ;
Prïer vos voil, ne soit penduz,
Ançois le m'en lessiez mener.
Diex le vos puist guerredonner !
Donnez le moi a Dieu servir
Qui por nos se lessa morir,
Et por nos fu en croiz penez,
Por ce pardonner li devez ;
Si en feré moine cloistrier,
Preudons devendra, ce sachiez ;
Por Dieu, or le me faites rendre,
Qar se vos le fesïez pendre,
Ja certes n'i avrez anor.
Dieu a pitié du pecheor,
Mes soit confés, si se gart bien,
Qu'il sera saus, je n'en dout rien.
Or ne m'en refusez le don,
Donnez le moi par guerredon. »
La bataille de Renart et d'Ysengrin C'est la bataille de Renart et de Ysangrin (26)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire