jeudi 20 août 2015

Le duel de Renart et d'Ysengrin - Ysengrin prend un mauvais coup




Quand Renart l'entend, il pousse un grand soupir,
Q


uant Renart l'ot, du cuer soupire,
mais il se tient tranquille, et n'ose dire mot.
Renart est lettré depuis son enfance,
il s'y entend aussi en magie,
mais s'étant intéressé à d'autres choses depuis,
il en a oublié les meilleures formules.
Renart n'est pas effrayé,
il prend son bâton avec dextérité,
et le ramène contre lui d'un geste noble,
il a été bien instruit dans ce domaine.
Il l'essaye dans tous les sens,
et fait semblant de ne pas être troublé.
Il lace la courroie entre ses doigts,
se redresse au milieu de la place,
et prend son bouclier, il a l'air aussi sûr de lui
qu'un château entouré de ses remparts.
L'escrime est ce qu'il préfère
car il en connaît tous les ressorts.
Il tient son bouclier au-dessus de la tête.
Si Ysengrin s'approche trop de lui,
il lui donnera un coup tel
qu'il lui collera la honte.
Ysengrin est pris d'une grande fureur,
il fonce sur Renart pour l'assaillir :
« Renart, fait-il, tu es dans de sales draps.
Honte à moi pour toujours,
si tu ne me payes pas pour l'infamie
que tu as eu l'arrogance de me faire,
en couchant avec ma femme,
et en abusant d'elle par la force. »
Renart répond : « Seigneur, vous avez tort,
acceptez plutôt de me laisser quitte.
Je vous ferai rendre un grand hommage
par les chevaliers de ma lignée,
puis j'irai outre-mer pour vous,
si vous voulez bien me déclarer quitte.
— Renart, fait-il, ne te fatigue pas,
je crois que tu ne vaux vraiment pas grand-chose.
Quand tu sortiras d'entre mes mains,
jamais plus tu ne te moqueras de moi. »
Renart répond : « Tout ça n'est que conjecture,
nous verrons bien au combat
lequel de nous deux connaîtra le pire. »
Ysengrin dit : « Rien ne compte plus pour moi
que de me venger de vous. »
Renart rétorque : « J'entends des velléités,
mais vous ne proférez que des menaces,
attaquez donc maintenant ! »
À ces mots, Ysengrin accourt.
Renart ne cherche pas à l'éviter,
il met son bouclier contre son front,
un pied devant l'autre, et pousse des grognements.
Ysengrin se met à le harceler,
mais Renart se défend bien.
Juste avant qu'Ysengrin passe à l'assaut,
Renart le frappe et ne le manque pas,
il lui donne un tel coup à l'oreille
que toute la tête lui résonne,
il est à deux doigts de s'écrouler.
Cette attaque tombe bien mal pour lui,
quand il voit sa tête saigner,
il se signe aussitôt de la main,
et prie Dieu, qui tient toujours parole,
de le protéger de la mort,
c'est sa femme qui l'a trahi, dit-il.
Il reste un long moment étourdi,
il ne sait plus où il est,
si c'est le jour ou la nuit, ni quel temps il fait,
à cause du coup qu'il a reçu.
Renart, qui s'en est bien aperçu,
fait semblant de ne pas s'en rendre compte,
comme s'il n'avait rien vu,
et tourne la tête de l'autre côté,
tout en se gardant de se prendre un coup.
S'il en a le loisir,
il lui fera encore bien comprendre
qu'il n'a pas envie d'être trop près de lui.
Il le tiendra à l'écart,
et ne le laissera pas s'approcher
en le chassant avec son bâton.
Seigneur Ysengrin le regarde de loin.
Renart lui demande pourquoi il tarde tant
à revenir au combat
puisqu'il sait bien qu'il le faut.
Ysengrin peut de nouveau réfléchir,
il se rend compte qu'il est blessé,
mais il a trop attendu.
Alors, il fonce sur lui en courant,
puis met un pied devant, et arme son bras en arrière.
Renart se tient fermement en garde.
Ysengrin lance, sans s'arrêter,
le bâton qui vole vers sa tête,
mais l'autre recule d'un pas, et l'évite.
Renart, qui s'y connaît en raillerie,
lui dit : « Seigneur Ysengrin,
Dieu, qui est devin en toutes choses,
sait bien de quel droit vous usez contre moi.
Le bâton vous a trompé, comme vous pouvez le voir,
faisons donc la paix devant notre seigneur,
avant de connaître la pire des hontes. »
Ysengrin répond : « Faites-moi plutôt tondre
si je ne réussis pas à vous démolir. »


15260



15264



15268



15272



15276



15280



15284



15288



15292



15296



15300



15304



15308



15312



15316



15320



15324



15328



15332



15336



15340



15344



15348



15352



15356

Tout quoi se tint, n'ose mot dire.
Renart sot letres en s'enfance,
Si ot oï de nigromance,
Tant ot puis entendu aillors
C'oublïez ot des moz meillors.
Renart ne fu pas esmaiez,
Son baston prent con afaitiez,
Gentement le sot a soi trere ;
Bien fu apris de tel afere,
En plusors sens l'a essaié,
Ne fet semblant d'onme esmaié.
En ses doiz la corroie lace,
Si se dresce en mi la place,
Son escu prent, si fu seür
Conme chastel qui siet sor mur ;
Li escremir li est mout biax,
Que touz en set les envïaux.
Son escu sor sa teste tient ;
Se Ysengrin pres de lui vient,
Tel d'escremie li donna
Qui a grant honte li torna.
Ysengrin est de grant aïr,
Mout tost va Renart envaïr :
« Renart, fet il, mal es baillis ;
Tot dis soie je mes honniz
Se ne me venz de la vitance
Que me feïs par sorquidance,
Quant tu a ma fame geüs
Et a force la porgeüs. »
Renart respont : « Sire, mal dites,
Otroiez que je soie quites.
Fere vos feré grant honmage
As chevaliers de mon parage ;
Puis iré por vos outre mer,
Se me volez quite clamer.
— Renart, fait il, ne te travailles.
Certes je cuit que petit vailles,
Quant de mes mains eschaperas,
Ja puis ne me ramponeras. »
Renart respont : « C'est devinaille ;
Bien verromes a la bataille
Lequel de nos avra le pis. »
Dist Ysengrin : « Noient me pris,
Se de vos ne me puis vengier. »
Et dist Renart : « Or oi dangier,
Qu'alez tote jor menaçant ;
Mes assailliez de maintenant ! »
A cest mot Ysengrin acort,
Renart n'a talent qu'il s'en tort,
Son escu met devant son front,
Met pié avant, sovent s'esgront.
Mout le va Ysengrin hastant,
Renart se va bien desfendant ;
Ainz qu'Isengrin part de l'asaut,
Le fiert Renart que pas ne faut ;
Tel cop lez l'oreille li donne,
Tote la teste li estonne
Si que a poi que il ne chiet ;
A cel assaut mal li en chiet.
Quant sa teste a veü seignier,
De sa main se prist a seignier ;
Dieu prie, qui ne faut ne ment,
Que il le gart d'afolement :
Par sa fame est, ce dit, trahiz.
Longuement fu si esbahiz
Que il ne sot ou il estoit,
Soit jors ou nuiz, quel tens fesoit,
Por le cop qu'il ot receü.
Renart l'ot bien aparceü,
Ne fait semblant que le seüst,
Ne que aperceü l'eüst,
Mes d'autre part torne sa chiere ;
Or se regart que il nel fiere,
Se il en puet loisir avoir,
Encor li fera bien savoir,
Que n'a talent de lui atrere.
En sus de lui le fera trere ;
Ne le laira pas aprouchier,
Au baston le vet esmochier.
 Dant Ysengrin de loing l'esgarde,
Renart li dist por qoi il tarde
Qu'a la bataille ne revient ;
Bien set que fere li covient.
Ysengrin se rest porpensez,
Bien set qu'il a esté grevez ;
Avis li est que trop demore,
Isnelement li corut seure,
Met pié avant, jete retrete,
Mes durement Renart se guete.
Ysengrin jete, pas n'areste,
De son baston vole la teste,
Met pié ariere, si s'en part.
Renart qui sot assez de fart
Li avoit dit : « Sire Ysengrin,
Diex, qui sor toz est vrai devin,
Set bien quel droit a moi avez ;
Baston vos faut, si nel veez,
Qar feson pes a mon seignor,
Ançois q'aions honte greignor. »
Dist Ysengrin : « Faites moi tondre,
S'asez n'en ai por vos confondre. »
La bataille de Renart et d'Ysengrin C'est la bataille de Renart et de Ysangrin (26)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire