dimanche 8 mars 2015

Le duel de Renart et d'Ysengrin - La plainte de Noble




Lors de notre concile annuel
Q


uant il fu au concile oen
avant la fête de la saint Jean,
Brun l'ours, Tibert le chat
et moi-même,
bien qu'il ait cocufié Ysengrin par malice,
lui avons tout pardonné,
quand il a pris la croix pour aller
en pèlerinage outre-mer.
Mais dès qu'il a pris congé de nous,
il s'est attaqué à seigneur Couard le lièvre
avec le fer de son bourdon,
et lui a transpercé les flancs,
car il voulait l'emporter.
Quand ce dernier me l'a rapporté,
je lui ai couru après
avec tous mes barons d'un seul élan,
mais il ne nous a pas demandé notre avis,
et s'est précipité dans son château.
Alors j'ai fait le siège devant, c'est la vérité,
mais il n'a jamais pu être pris
jusqu'à la nuit des Rogations.
Quand il était sûr que nous dormions,
il est sorti de son château,
puis est venu au camp à petits sauts,
et nous a tous attachés sans exception
à un arbre, par la queue ou par le pied.
Le perfide criminel a même fait pire
en m'attachant moi aussi,
avant d'aller vers la reine,
qu'il avait repérée allongée sur le dos.
Il lui a aussitôt grimpé dessus,
et a bien failli me coller la honte,
quand dame Noble a poussé un cri
si fort, que pas un de mes
barons ne se soit réveillé
pour lui venir en aide.
Ils voulaient tous s'élancer sur Renart,
mais il leur a fallu se rendre à l'évidence
qu'en dépit de leurs efforts et de leur bonne volonté,
ils ne pouvaient pas bouger d'un pouce.
Je me suis moi-même levé,
et j'ai tant tiré que je me suis blessé,
pour un peu j'ai failli rompre ma queue
qui s'en est trouvée rudement allongée.
On était tous dans la même situation,
quand seigneur Tardif le limaçon
a bondi en avant, l'épée tirée,
et a œuvré si bien,
qu'il nous a tous délivrés,
car, lui, n'avait pas été attaché.
Quand Renart, qui trompe tout le monde,
a vu cela, il a pris la fuite,
alors nous nous sommes mis à sa poursuite.
Il était près de sa porte,
et s'apprêtait à entrer à l'intérieur,
quand Tardif est arrivé à sa rencontre.
Il a fait preuve d'un courage étonnant,
en le prenant par l'oreille,
puis en le tirant et le secouant
de sorte qu'il ne pouvait plus avancer.
Il m'a été livré peu après,
et j'ai ordonné qu'il soit pendu.
Alors qu'on l'emmenait au gibet,
je lui ai tout pardonné
suite à la requête d'Hermeline,
qui est une demoiselle fort courtoise.
Et quand il est arrivé au gibet,
il s'est conduit comme un forcené,
et a tué Pelé le rat,
sans que personne ne s'en rende compte.
Puis il s'est enfui par une vallée,
avec toute ma suite à ses trousses.
Quand il a réalisé qu'il ne pouvait plus s'échapper,
il s'est mis à grimper dans un chêne.
J'ai fait apporter deux cognées,
et ordonné de couper le chêne,
il s'est alors demandé ce qu'il pouvait bien faire.
Faut-il vraiment qu'il soit scélérat !
Il s'est alors rapproché un peu du sol,
tenant un gros bout de bois dans la main,
et m'a donné un tel coup sur l'oreille,
que j'en ai eu la tête toute rouge.
J'ai dû m'allonger par terre
car je n'arrivais plus à me tenir debout.
Quand mes baron ont vu cela,
ils ont tous accouru à moi,
sans songer à le surveiller,
et Renart a pris la fuite.
C'est alors que j'ai proclamé mon ban,
cautionnant et enjoignant partout
quiconque pourrait le prendre,
de le pendre sur-le-champ.
Tout cela, seigneur Grimbert l'a vu,
et peut en témoigner car il y était.
Depuis, on n'a jamais pu le tenir,
mais maintenant qu'il est venu jusqu'à ma cour,
il sera, avant d'en repartir, soumis
à son jugement.
Renart, voilà tout ce que vous m'avez fait,
maudit soit cent fois celui qui trouverait ça bien !
Vous nous avez fait des misères depuis toujours,
toutes les bêtes se plaignent de vous.
Mais, par ma barbe, si je peux
en trouver le moyen,
quand vous me quitterez,
vous ne voudrez plus jamais attraper de bête.
Renart, fait-il, on vous hait trop. »


14428



14432



14436



14440



14444



14448



14452



14456



14460



14464



14468



14472



14476



14480



14484



14488



14492



14496



14500



14504



14508



14512



14516



14520



14524



14528


Devant la feste saint Jehen,
De Brun l'ors, de Tybert le chat
Et de moi qui par son barat
Avoit Ysengrin escoupé,
Il li avoit tot pardonné,
Quant il prist la croiz por aler
Conme pelerin outre mer.
Si tost con de nos departi,
Dant Coart le lievre asailli ;
De son bordon qui est ferrez
Li a touz perciez les costez ;
Avec soi l'en voloit porter,
Quant ça s'en vint a moi parler.
Por lui prendre corui aprés
Et mi baron tuit a eslés ;
Il n'ot cure de nostre avel,
Ainz se feri en son chastel.
Ce fu verité, je l'asis ;
Mes onques ne pot estre pris
Jusque a la nuit de Rovoisons
Que bien sot que nos dormions ;
Lors fu de son chastel issuz,
A l'ost s'en vint les sauz menuz ;
N'i ot celui ne fust lïez
A arbre ou par queue ou par piez,
Dont il fist mout que fel encriemes
Dont il lia nis moi meïsmes.
Puis en ala vers la roïnne
Que veüe ot gesir souvine ;
Maintenant sor le cors li monte,
Toz fu pres de fere moi honte,
Quant dame Noble s'escriot
Si durement que il n'i ot
Baron qui ne fust esveilliez,
De lui aidier apareilliez ;
Vers Renart voloient destendre,
Mes a el les covint entendre,
Que por force ne par pouoir
D'ilec ne se porent movoir.
Je meïsmes me fui levez,
Tant sachié que je fui grevez ;
A poi n'oi la queue rompue
Qui estoit forment estendue.
Aussi nos trestuit estions,
Quant dant Tardif li limaçons
Sailli sus, s'a l'espee trete ;
Si a la besoigne si faite
Que il nos a touz deslïez :
Il n'avoit pas esté lïez.
Quant Renart qui le mont conchie
A veü ce, si torne en fuie,
Et nos nos fumes mis aprés ;
Si con il ert de son huis pres,
Que il voloit dedenz entrer,
Tardis li vint a l'encontrer
Qui mout ert proz a grant merveille ;
Si l'ot si pris par mi l'oreille,
Que por sachier ne por tirer
Ne pot onques avant aler.
Il me fu maintenant renduz,
Si conmandai qu'il fust penduz ;
As forches l'avoient mené,
Quant je li vi tout pardonné
Par la requeste d'Ermeline
Qui mout est cortoise meschine.
Et quant fu as forches menez,
Ne fist il bien que forsenez ;
Pelé le rat illuec murtri,
Onques nul ame nel senti.
Puis s'en foui une valee,
Ma gent ert toute aprés alee ;
Qant vit qu'il ne pot eschaper,
Sor .I. chesne prist a monter ;
.II. coingnies fis aporter,
Conmandai le chesne a couper.
Lors s'apensa qu'il porroit fere,
Enne fu il bien deputaire ?
.I. petit vers terre s'aprouche,
En sa main tint une grant çoche,
Tel me donna delez l'oreille,
La teste en ai toute vremeille.
A terre me covint venir,
Onc ne me soi si bien tenir.
Quant mi baron l'orent veü,
Tuit sont a moi acoreü ;
N'entendent pas a lui gaitier,
Et Renart s'est mis au frapier.
Et lors fis ge mon ban crïer,
Par tout plevir et afïer
Que quiconques le porroit prandre,
Tot maintenant le feïst pendre.
Tout ce veïstes et seüstes,
Sire Grimbert, que vos i fustes.
Ainz puis ne pot estre tenuz,
Mes or est il a cort venuz ;
Traïnez ert ainz qu'il s'en tort
Par le jugement de ma cort.
 Renart, tot ce m'avez vos fait ;
Qui biau ce est, .C. dahez ait !
Tout jors nos avez fet moleste,
De vos se plaint chascune beste.
Mes, par ma barbe, se je puis
Et je en mon conseille truis,
Qant vos de moi departirez,
Ja mes beste n'atraperez.
Renart, fait il, trop es haïs. »
La bataille de Renart et d'Ysengrin C'est la bataille de Renart et de Ysangrin (26)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire