dimanche 7 octobre 2012

Renart teinturier - Renart teint en jaune




Voici alors le paysan,
E


stes vos a tant le vilain
qui porte l'aune dans sa main.
Il se met à mesurer son drap,
quand il entend Renart qui se débat
parce qu'il veut vraiment se sortir de là.
Celui-ci a tellement nagé qu'il en a mal partout.
Le paysan dresse l'oreille,
l'écoute, il est très étonné.
Il jette tous ses draps à terre,
s'en va vers lui plus vite qu'au pas,
et aperçoit Renart dans la teinture.
Il arrive sur lui à grande allure,
et s'apprête à le frapper en pleine tête,
quand il réalise que c'est une bête.
Renart lui crie très fort :
« Cher seigneur, ne me frappez pas !
je suis une bête de votre corporation,
je peux donc vous être utile.
Je me suis souvent fatigué ainsi,
et je m'y connais beaucoup plus que vous,
car vous ne savez pas comment on fait. »
Le paysan lui dit : « Voici un beau discours.
Pourquoi êtes-vous venu ici ?
Comment êtes-vous entré là-dedans ? »
Renart lui répond : « Pour détremper
et mélanger cette teinture,
comme c'est la coutume à Paris
et dans tout le pays.
Cette teinture est parfaite maintenant,
elle est préparée de la bonne manière.
Aidez-moi donc à sortir,
puis je vous dirai comment je fais. »
Quand le paysan entend ça,
et voit la patte que Renart lui tend,
il le jette en dehors avec une telle ardeur
qu'un peu plus il lui arrachait le bras du corps
et le mettait en pièces.
Renart n'est pas furieux pour autant
quant il voit qu'il est sur le plat,
et dit deux mots au paysan :
« Mon brave, appliquez-vous à votre affaire,
car je ne saurais en tirer davantage.
Effectivement, j'ai sauté dans votre cuve,
et j'ai bien failli y rester,
car, sans l'aide du Saint-Esprit,
je pensais périr noyé.
J'ai eu grand-peur pour ma personne,
mais Dieu m'a aidé et je suis en dehors.
Votre teinture prend très bien,
je suis tout coloré et reluisant.
Jamais plus je ne serai reconnu
dans les lieux où je suis passé.
J'en suis vraiment très content, car, Dieu le sait bien,
le monde entier me hait.
Restez donc là, je m'en vais maintenant
chercher aventure par ce bois. »
À ces mots, il le quitte
et s'en va en fuyant par un essart.
Puis il se regarde et s'examine entièrement,
et se met à rire de joie.
7924



7928



7932



7936



7940



7944



7948



7952



7956



7960



7964



7968



7972



7976



7980

Qui l'aune portoit en sa main.
Son drap a auner reconmence ;
Quant il oï Renart qui tence
Por ce que issir s'en voloit,
— Tant a noé, tot s'en doloit —
Li vilains a drecé l'oreille,
Oï celui, mout s'en merveille.
A terre gete toz ses dras,
A lui s'en vint plus que le pas,
Choisist Renart en la tainture,
A lui s'en vint grant aleüre.
Ferir le volt par mi la teste,
Quant il connut que c'estoit beste.
Renart mout forment li escrie :
« Biau sire, ne me ferez mie !
Je sui beste de ton mestier,
Si te puis bien avoir mestier.
Sovent en ai esté lassez,
Si en sai plus que vos assez,
Qar ne sez mie con en fet. »
Dist li vilain : « Ci a bon plet.
Por qoi venistes vos laiens ?
Par ou entrastes vos çaiens ? »
Ce dist Renart : « Por destremper
Ceste tainture et atremper ;
C'est la coustume de Paris
Et de trestout nostre païs.
Ceste tainture est bien a droit
Et atornee a son endroit.
Aïdiez moi tant que hors soie,
Puis vos diré que je feroie. »
Quant li vilain Renart entent
Et voit la poue qu'i li tent,
Par tel aïr le jete hors
Q'a poi ne li a tret du cors
Le braz et trestout desciré :
A poi Renart n'en est desvez.
Quant Renart vit qu'il fu au plain,
.II. paroles dist au vilain :
« Preudons, entent a ton afere,
Qar je n'en sai a nul chief trere.
Mes en ta cuve sui sailliz,
Par poi que n'i fui maubailliz,
Qar, si m'aït sainz Esperiz,
Naiez cuidai estre et periz ;
Grant peor oi je de mon cors,
Diex m'a aidié quant j'en sui hors.
Ta tainture est mout bien prenans,
Je en sui toz tains et luisans.
Ja ne seré mes conneüz
En leu ou je soie venuz ;
Mout par en sui liez, Diex le set,
Car trestot li mondes me het.
Or remanez, quar je m'en vois
Querre aventure par cel bois. »
A icest mot de lui se part,
Fuiant s'en vet par .I. essart ;
Mout se regarde et se remire,
De joie conmença a rire.
Comment Renart fut teinturier C'est si conme Renart fu tainturiers (11)
Notes de traduction (afficher)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire